Všeobecná kategorie > Politika v Zemi Izrael

urputna pravoleva flamewar

<< < (25/26) > >>

Elazar:

--- Citace: Scooolie kdy 17. Dubna 2008, 12:18:29 ---
--- Citace: Elazar kdy 17. Dubna 2008, 10:53:57 ---
--- Citace: Scooolie kdy 16. Dubna 2008, 20:16:49 ---
--- Citace: Elazar kdy 16. Dubna 2008, 20:09:52 ---Je třeba si také uvědomit, že ve středověku, kdy právní systém byl mnohem méně tolerantní než dnes (tedy alepsoň z toho pohledu, jak toleranci dnes chápeme my) měly židovské komunity na druhé straně mnohem větší a širší právní autonomii (pro srovnání - dnes v civilním a trestním právu máme nulovou autonomii), takže se to kompenzovalo zase jiným způsobem.

--- Ukončit citaci ---

Dovolil bych si jen zdvořile oponovat té poznámce ve vztahu k současnému civilnímu právu. Mám naopak pocit, že to dává velmi širokou možnost autonomie, kdy drtivá většina právních norem je dispozitivní povahy a lze se od nich proto dohodou stran odchýlit. V oblasti občanského, obchodního a (nyní už i) pracovního práva je velmi velká smluvní svoboda.

--- Ukončit citaci ---

Co myslíte tím "odchýlením se"? Neumím si to takto abtraktně předstvait - byl by nějaký konkrétní příklad pro ilustraci?

--- Ukončit citaci ---

Popravdě nevím, co zrovna jako příklad uvést, protože možnost upravit si smluvně občansko-, obchodně- a pracovněprávní vztahy odchylně od ustanovení občanského zákoníku, obchodního zákoníku a zákoníku práce je obecnou zásadou. Nutno připomenout, že dopadá na závazkové vztahy.

Omlouvám se za nekonkrétnost, ale zkusil bych odpovědět otázkou: Co Vám přijde na současném civilním právu rigidní, omezující autonomii? Co byste si představoval upravené jinak, ale dle Vašeho názoru to dnešní stav neumožňuje?

--- Ukončit citaci ---

No já měl na mysli fakt, že ve své době byli Židé přímými poddanými panovníka, platili zvláštní daň atd. ale jak už jsem napsal výše, židovské obce byly také právně subjektivními jednotkami, odříznutými od okolního světa a o řadě věcí si Židé zkrátka rozhodovali sami, podle vlastních zákonů, bez ohledu na zákony platící pro okolní společnost - tento systém vzal za své s osvícentsvím a kromě řady pozitivních věcí přinesl i řadu dalších, se kterými jsme se museli vyrovnat (a kromě věcí pozitivních to byly i věci velmi negativní - např. otázka národnosti, nebo i takové zdánlivě banální věci, že židovské děti zkrátka museli chodit do občanských škol a ty vyučovaly i v sobotu  :) ) . Více o tom v první kapitole "Zrození moderního sionismu" - docela zajímavě podané.

gvodrazka:
 :D
Promissory notes a exchange bills... to je prostě naše parketa.

Bezúročnost: ještě v dobách, kdy nebyl šekel volně konvertibilní, když jsem si u Bank Leumi založil konto „patah“ pro dovezené valuty (stejně jako jiné šekelové bankovní účty u Bank Hapoalim), tak nebyly úročeny. Holt bratr bratru na úrok nepůjčí.

K problematice trestu smrti: myslím, že v zásadě se shodneme. Já se jen zdráhám dělat to, co je oprávněn udělat jen velký soudce El.

Chápu vás, co se týče exemplárního resp. odstrašujícího účinku trestu, ale když to domyslíte, musíte pak počítat s bumerangovým efektem, neboť čím krutější trest, tím dramatičtější a brutálnější snaha pachatele uniknout, resp. odstranit svědky vraždy či zabití. Takže tu místo jedné potenciální vraždy v afektu máme od nějakého magora brokovnicí rozmazanou celou rodinu po zdech. To už se ale dostáváme do penologie, což je asi OT.

Jen pro nápovědu a do event. diskuse k problematice úpravy závazkových vztahů: Vy máte na mysli patrně tzv. inominátní (nepojmenované) smlouvy ve smyslu § 51 obč.zák.

   Účastníci mohou uzavřít i takovou smlouvu, která není zvláště upravena; smlouva však nesmí odporovat obsahu nebo účelu tohoto zákona.

Tyto vztahy odchylující se v podrobnostech od vyjmenovaných vztahů a smluv v obč. zák. či v jiných (třeba obch.) zákonících se tedy nesmí odchýlit od smyslu toho kterého zákona. Nemůžete se např. platně dopředu vzdát svých budoucích, ještě nenastalých práv.

Nebo např. dědické právo: jakékoliv podmínky napsané v závěti platí za nenapsané, což znamená, že  když dědeček napíše do závěti, že dědíte fabriku, jen když se oženíte, tak platí za napsané jen to, že dědíte fabriku - a můžete zůstat nadále svobodným pánem z Falkensteinu. No, a jiné zahraniční řády, zejména common law, podmínky v testamentech uznávají.

Pracovní právo: v U.S.A. „you are fired“ – dostanete „padáka“ na fleku, zatímco tady se soudíte roky o neplatnost výpovědi.

Čili: je toho spousta, co by se dalo měnit.


nashle ;)

gv

gvodrazka:


 :)

"Zrození moderního sionismu" je dobrý pramen. Naštěstí Šlomo Avineri není Uri Avineri.

 :)

gv

eleazar:
Zajímalo by mě, jestli je v ČR možno mít účet v bance, který by nebyl úročen?

ad pracovní právo: Kde je v Tenachu něco o výpovědích ze zaměstnání? Jediné, co jsem našel a co koliduje s Tórou je každodenní vyplácení dělníků.

Scooolie:
gvodrazka: Co se týče té smluvní volnosti, tak jsem měl na mysli jednak zmíněné nepojmenované smlouvy, jednak možnost odchýlit se od jednotlivých typů smluv (oblíbené obraty "nedohodnou-li se účastníci jinak" apod.).

S tím dědickým právem je to samozřejmě pravda, je to nešťastné reziduum socialistické úpravy. V novém občanském zákoníku od Prof. Elijahu už by mělo být vše zase v pořádku  :)

S tím vzdáním se budoucích práv to v poslední době nabírá zajímavého směru. Není to tak dlouho a Nejvyšší soud rozhodl, že to jde, protože "smlouvy se mají dodržovat" a pokud to opravdu byla vůle stran, tak se to má respektovat.

Naopak to pracovní právo mi dnes už přijde celkem v pořádku. Vyhodit někoho okamžitě mohu, ale musí k tomu být zákonné důvody. Ale zrovna pracovní právo mi přijde poměrně "židovské" - tj. snažící se nalézt rozumnou rovnováhu mezi právy zaměstnavatele a určitou ochranou zaměstnance. Nepletu-li se tak židovské (ale i křesťanské) náboženské názory na fungování společnosti jsou poměrně kolektivistické a tedy v tomto směru levicové. Ne nadarmo většina Židů volí v USA Demokraty a v Evropě SocDem...

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi