Tešuva – nádherné téma.
Smysl pro detail – vzácný dárek do života. Ale já bych neulpíval vždycky jenom na detailech. Ono způsobů, jak ten vzácný dopis od Bog Bosse interpretovat je – jak víme minimálně 7 nejlépe 13. A mezi ně rozhodně také patří „smysl pro celek“. Vyhlazení a smrt považuji za detail. Nepříliš důležitý pro samotnou tešuvu. Špekulování o tom, jak se zbavit viny a jak napravit provinění za detail ve své podstatě velice nebezpečný. Protože najednou začneme hledat svoje ospravedlnění a uniká nám *
tikun ha-olamim. Nicméně k detailům:
Ohledně smrti: tanach používá dvě zásadní pojmenování *
mot jamut a *
karet jikaret. Tedy zvláštně intenzivní tvary, už samy o sobě naznačující definitivu. Všichni víme, že ani jeden z výrazů neznamená
usmrcení – tedy fyzické usmrcení přestupníka ve chvíli, kdy tuto skutečnost spáchal. (Připomínat tady notoricky známé pravidlo, že *bejt din, který skutečně někoho odsoudil k smrti „častěji“ než jednou za 70 let, byl považován za krutý, by bylo asi mlácení věru hodně prázdné slámy, tož se omlouvám)
Začněme s *
karet – symbolika znaků prozrazuje – dlaň (chaf)- smysl (reš) – definitivu (taw) tj. vezmi nějakou skutečnost „do dlaně“, pochopíš její vyšší smysl a tak tomu bude definitivně. Karet je tedy dřív než vyhlazení – anulace, odkrojení, taky rozkrojení apod. Ostatně Sladký požehnaný
karat et ha-brit imanu - s námi taky zakaretoval tu smlouvěnku…
Nu a *
mot jamut – neříká snad Moše, leží před tebou život a smrt. Volte život (Dev 30:19)
Ohledně tešuvy:
Hašivejnu we-našuva – Dej abychom se vrátili a stane se nám, že se prostě vrátíme (našuva coby = budeme navráceni zní odporně, jako bychom pro to nemuseli nic udělat)… nechci nic komplikovat, jen podtrhnout, že tešuva je návrat k Tatezisn. Ostatně (už se jen opakuju), Co udělal Adam, sotva pojedl – schoval se, že ano? A Tate ? Povidá :
Ajeka ? Kdepak jsi.
Zkrátka překládat anebo (chas we-chalila – nebechraň) dokonce vnímat tešuvu jako POKÁNÍ je fakt
úlet. Jednak Tatemu vůbec nestojí za to, abychom se pokali a poka(ká)vali, ale abychom se k Němu z toho pitomýho křoví zase v pohodě vrátili. Tešuva není náprava a opuštění, ale vědomý akt cesty Domů. Proto taky ta trojice tešuva-tefila-cedaka (a při záchraně života, anebo pro záchranu života - tešuva – cedaka – změna myšlení – změna skutků – změna jména – změna místa… ale to taky znáte). Vlastně mi jde hlavně o to, omlátit omítku POKÁNÍ z kategorie *tešuva stejně jako je zapotřebí oklepat omítku „spasitelství“ z kategorie *mašijach (ale to už je mimo toto téma, vím, vím...)
To je stejně psina, jak jsme křehcí… chtěl jsem pomoct, a přitom jsem tomu dal korunu… NO ale jsem zvědavej, co jestli se mi podařilo vymáčknout se dostatečně provokačně
))
ps. pro Scoolie : A jak říkáš Matoušovi, Markovi a Janovi ?
Midraš Toldot, Midraš ha-kacar a Midraš al Davar ?
)