Judaismus > Obecná náboženská debata
Tšuva, pokaní, hřešení...
Scooolie:
--- Citace: Elazar kdy 1. Ledna 2008, 23:55:50 ---Vader má pravdu. Toto jsou jediné tři věci, na které se nevztahuje pikuach nefeš a to z jednoho prostého důvodu (a jestli to je nebo není v Tanachu s tím nemá co dělat) - tyto tři věci - služba jiným bohům, smilstvo a vražda - jsou toho rázu, že je nelze nijak odčinit (přestoupím na jinou víru, už navždy budu jinověrec; zabiju někoho, ten člověk už nikdy neobživne; budu s někým smilnit, už to nikdy ničím ani největším pokáním neodčiním, neboť jsem se toho dopustil na druhém člověku).
Jíst vepřové (či trejfe) v situaci, kdy by člověk jinak zemřel hlady, je v pořádku.
--- Ukončit citaci ---
Předem se omlouvám za možná nesprávnou argumentaci, protože nejsem odborník, ale...
... přestoupení na jinou víru, resp. službu jiným "bohům", odčinit lze pokáním, popř. konverzí zpět k pravé víře. Existuje snad nějaká překážka, která by bránila v návratu k judaismu tomu, kdo předtím platně konvertoval ke křesťanství, k islámu nebo k "co-já-vím-čemu"?
Elazar:
Pokud někdo podlehne hrozbě fyzické smrti a dá přednost smrti duchovní - a tak se odpadnutí od víry bere - pak už není návratu. Jestliže je má víra to nejniternější co mám, co mi nikdo nemůže vzít - a já se toho přesto zřeknu - zabíjím sám sebe.
Navíc to, že dnes v Evropě je možné v klidu přestupovat z jedné víry na druhou ještě před padesáti lety tak benevolentně přijímáno nebylo a z historie víme, že z těhle násilných konverzí nikdy nic dobrého nevzešlo - je tudíž lepší jim zabránit. Takže je to i o tomto principu, že víra se zkrátka nestřídá jako ponožky.
Určitý druh pokání je možný, ale v jakých případech a jakmá takové pokání vypadat, na to by měl odpovědět rabín. Ale upřímně, ruku na srdce - jak by se kdokoli z nás tvářil na někoho, kdo odpadl a pak se s prosíkem vrátil? Asi by nebyl uvítán květinami a voláním Hosana ;D
eleazar:
--- Citovat ---Toto jsou jediné tři věci, na které se nevztahuje pikuach nefeš a to z jednoho prostého důvodu (a jestli to je nebo není v Tanachu s tím nemá co dělat) - tyto tři věci - služba jiným bohům, smilstvo a vražda - jsou toho rázu, že je nelze nijak odčinit
--- Ukončit citaci ---
Pikuach nefeš není Tenachický princip, a tudíž nemůžeme se 100% jistotou tvrdit, že funguje. Navíc je dost v rozporu s poselstvím Tenachu celkově.
Modloslužba, smilstvo a vražda jsou smrtelné hříchy, za které je v Tóře trest smrti, takže nevím, jak byste je chtěli odčinit či z nich činit pokání. To byste museli cestovat časem.
Otázkou je, jak byste chtěli "vrátit" konzumaci trejfot. To by Vám museli vypumpovat žaludek nějakou supervýkonou pumpou.
Pak je také psáno, že kdo přestoupí mitzvot rukou zvednutou (Bamidbar 15,30), https://www.biblenet.cz/bible/index.php?path=be&expression=nu%2015,30 tak bude vypovězen. Jak se takový vypovězený může vrátit nevím. Asi během jovelu, anebo po smrti velekněze, ale to se asi nestane :P
zoom:
Jeste jedna poznamka k pikuach nefes - o tom, ze je povoleno jist nekoser pokud hrozi smrt hladem, jsou mnohe doklady z halachicke literatury z Ruska, kdy byli tzv. kantoniste - vojaci z nasilne odvedeni z zidovskych rodin na myslim 30 let do carske armady. Zde pochopitelne museli jist to co bylo. Jedine ceho se meli branit bylo pokrteni, cemuz se mnohdy neubranili, ale mnozi take za cenu zivota ubranili.
Prestup k islamu pod hrozbou smrti byl v zidovske historii posuzovan benevolentneji. Takze vsechno je nekdy trochu jinak nez jak to vidime z dnesniho uhlu pohledu. Mozna ze by si nekteri zide meli uvedomit, proc vlastne ten kasrut dodrzuji a jini zide, kteri ho nedodrzuji, by si meli uvedomit, ze dodrzovani kasrutu je vlastne jistou ochranou, kterou jsme od Boha dostali.
Scooolie:
Elazare, já bych někoho, kdo odpadl od víry a pak se s pokáním a lítostí vrací, přivítal s otevřenou náručí. Lidé jsou svojí povahou chybující a není nic lepšího, než chybující, který si svoji chybu uvědomí a chce ji napravit. Ale na druhou stranu - jsem já snad žid? :D
Pán je naším Otcem. A Jeho vztah k napravenému odpadlíku vidím podle midraše Ješua ;)
15,11 Řekl také: "Jeden člověk měl dva syny.
15,12 Ten mladší řekl otci: 'Otče, dej mi díl majetku, který na mne připadá.' On jim rozdělil své jmění.
15,13 Po nemnoha dnech mladší syn všechno zpeněžil, odešel do daleké země a tam rozmařilým životem svůj majetek rozházel.
15,14 A když už všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal mít nouzi.
15,15 Šel a uchytil se u jednoho občana té země; ten ho poslal na pole pást vepře.
15,16 A byl by si chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával.
15,17 Tu šel do sebe a řekl: 'Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu hladem!
15,18 Vstanu, půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě.
15,19 Nejsem už hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků.'
15,20 I vstal a šel k svému otci. Když ještě byl daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k němu, objal ho a políbil.
15,21 Syn mu řekl: 'Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem.'
15,22 Ale otec rozkázal svým služebníkům: 'Přineste ihned nejlepší oděv a oblečte ho; dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy.
15,23 Přiveďte vykrmené tele, zabijte je, hodujme a buďme veselí,
15,24 protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.' A začali se veselit.
15,25 Starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už blízko domu, uslyšel hudbu a tanec.
15,26 Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se ho, co to má znamenat.
15,27 On mu odpověděl: 'Vrátil se tvůj bratr, a tvůj otec dal zabít vykrmené tele, že ho zase má doma živého a zdravého.'
15,28 I rozhněval se a nechtěl jít dovnitř. Otec vyšel a domlouval mu.
15,29 Ale on mu odpověděl: 'Tolik let už ti sloužím a nikdy jsem neporušil žádný tvůj příkaz; a mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli.
15,30 Ale když přišel tenhle tvůj syn, který s děvkami prohýřil tvé jmění, dal jsi pro něho zabít vykrmené tele.'
15,31 On mu řekl: 'Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám je tvé.
15,32 Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.'"
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
Navštívit plnou verzi