Judaismus > Obecná náboženská debata

Pohledy lidí židovského vyznání na katolíky u nás

<< < (6/14) > >>

menagen:

--- Citace: Scooolie kdy 28. Prosince 2007, 16:21:43 ---Milí Menagene a Eleazare, vaše stanoviska chápu, má to ale háček. Podobné názory na styk s jinověrci má i křesťanství a islám. Pokud bychom je všichni poctivě dodržovali, tak nebudeme žít spolu, ale vedle sebe. Aniž bychom se fakticky znali. Z hlediska křesťanské víry není absolutně žádný důvod snažit se pochopit současný judaismus. Z hlediska židovství to platí vůči křesťanství obdobně. A samozřejmě totéž platí i ve vztahu k islámu a od islámu.

Jak ale potom chcete, aby spolu vycházeli, když se z obavy "abychom si neznečistili myšlenky"  nebudeme spolu radši ani bavit o tom, kdo jsme a čemu věříme?

Z neznalosti vznikají nesmyslné pověsti a pověry. Nedostatek komunikace je nejlepší cestou ke vzniku konfliktů.

--- Ukončit citaci ---

IMHO můžeme žít vedle sebe a přitom se trochu znát a mluvit spolu. Aspoň natolik, abychom si zbytečně nešlapali na kuří oka a nedělali si jiné potíže "z nevědomosti". Nicméně jsou (aspoň z hlediska židovství) určité hranice. Hovořit o praktických problémech vzájemného soužití je nejen možné, ale dokonce i žádoucí. Nicméně přílišné bratříčkování vede k asimilaci nebo akulturaci -- a tím k zániku toho, co dělá židovství židovstvím. Kde přesně ty hranice leží a jak se vyhnout jejich překročení, na to jednoduchý recept neexistuje. Protože to hodně závisí na tom jaká je atmosféra ve společnosti, jaká je momentální doktrína té které křesťanské (nebo i nekřesťanské) církve, na místních obyčejích atd. atd.

BTW nechci posuzovat křesťanství, ale židovství každopádně má dobrý důvod se o ostatních náboženstvích něco dozvědět -- když už pro nic jiného, tak aby vědělo, jakých věcí/předmětů/činů se vyvarovat, aby nepopuzovali své nežidovské okolí ani všemohoucího...

Scooolie:
Tak takhle podáno je to samozřejmě v pořádku. Já jsem samozřejmě neměl na mysli to, že v rámci družby budou židovské děti slavit Vánoce a křesťanské držet šabat.

To je přesně to, co jsem měl na mysli! Dozvědět se něco o "těch druhých", abychom si navzájem nešlapali na palce a z hlouposti a neznalosti nevyvolávali naprosto zbytečné konflikty. Myslím, že to je v zájmu všech - jak židů, tak křesťanů i muslimů. Na druhou stranu samozřejmě platí, že větší zájem na pochopení a přátelském soužití má menšina. Takže třeba v Izraeli bude ochota židů brát ohled na ne-židy menší než v diaspoře. Ovšem to platí obecně, zdaleka ne jen pro židy.

e.weissova@centrum.cz:
Myslím si,že lidi mají docela obyčejný strach.A hlavně si to nepříznají.Ono co kdyby ti druzí,třetí byli lepší než jsem já.Říct,já vás neznám proto vam nevěřímto je jednoduché.Teda já si myslím,že kde se lidí znají(ne dopodrobná) tak,že tam nejistota,nevraživost není.I kdyby byli každý jiného vyznáni.

menagen:
Ještě reakce ze včerejška, kterou se mi už nepodařilo odeslat:


--- Citace: Scooolie kdy 28. Prosince 2007, 16:29:00 ---
Zásadou jakéhokoliv rovného a dobrého vztahu je reciprocita. Pokud židovský  soused z jakéhokoliv osobního důvodu odmítne moje pozvání na návštěvu (neberu teď do úvahy, že bych ho zval zrovna na šabat - to je na něm, aby mi to stručně vysvětlil, že tohle není ten správný den, že jindy), tak já k němu samozřejmě také nepůjdu. Reciprocita. To je ta základní zásada.
...

--- Ukončit citaci ---

V tom případě nikdy nebudeš mít rovný a dobrý vztah s chromým člověkem, protože zatímco ty jeho na vozíčku vozit můžeš, on tebe ne... Souhlasím s tím, že spoustu věcí se dá vysvětlit tak, aby přátelské vztahy nebyly narušeny. Aspoň já se o to vždy snažím. Nicméně... Ne vždy je čas něco vysvětlovat, taky ne každý žid má darováno umění komunikovat s ostatními, a ne každý nežid je ochoten židovu vysvětlování naslouchat. Co si budeme povídat, jak mezi židy, tak mezi křesťany jsou lidé zdvořilí, ochotní a chápaví, a jsou i lidé jiní.

Pokud k němu nepůjdeš, on tě samozřejmě nebude nutit... Ale k dobrým vztahům tím moc nepřispěješ. Žid k tobě jít na oběd nemůže, ty k němu ano -- takže je to holt na tobě. Případně můžete zajít společně do hospody na pivo, aby se vlk nažral (nabumbal) a Kozel nezůstal celý ;)

Scooolie:

--- Citace: menagen kdy 30. Prosince 2007, 07:20:58 ---Ještě reakce ze včerejška, kterou se mi už nepodařilo odeslat:


--- Citace: Scooolie kdy 28. Prosince 2007, 16:29:00 ---
Zásadou jakéhokoliv rovného a dobrého vztahu je reciprocita. Pokud židovský  soused z jakéhokoliv osobního důvodu odmítne moje pozvání na návštěvu (neberu teď do úvahy, že bych ho zval zrovna na šabat - to je na něm, aby mi to stručně vysvětlil, že tohle není ten správný den, že jindy), tak já k němu samozřejmě také nepůjdu. Reciprocita. To je ta základní zásada.
...

--- Ukončit citaci ---

V tom případě nikdy nebudeš mít rovný a dobrý vztah s chromým člověkem, protože zatímco ty jeho na vozíčku vozit můžeš, on tebe ne... Souhlasím s tím, že spoustu věcí se dá vysvětlit tak, aby přátelské vztahy nebyly narušeny. Aspoň já se o to vždy snažím. Nicméně... Ne vždy je čas něco vysvětlovat, taky ne každý žid má darováno umění komunikovat s ostatními, a ne každý nežid je ochoten židovu vysvětlování naslouchat. Co si budeme povídat, jak mezi židy, tak mezi křesťany jsou lidé zdvořilí, ochotní a chápaví, a jsou i lidé jiní.

Pokud k němu nepůjdeš, on tě samozřejmě nebude nutit... Ale k dobrým vztahům tím moc nepřispěješ. Žid k tobě jít na oběd nemůže, ty k němu ano -- takže je to holt na tobě. Případně můžete zajít společně do hospody na pivo, aby se vlk nažral (nabumbal) a Kozel nezůstal celý ;)

--- Ukončit citaci ---

Chromý člověk má to, čemu se neříká "nedostatek potenciality" - on prostě nemůže, ať chce nebo ne. Zatímco u drtivé většiny náboženských  předpisů je objektivně můžeme porušit a pouze subjektivně víme, že bychom neměli. Je to asi jako když se já a ten vozíčkář sejdeme na semaforu přechodu pro chodce - objektivně on nemůže přejít přes silnici po svých nohou, ale já i on můžeme objektivně porušit pravidla silničního provozu a použít přechod, přestože máme červenou...

Samozřejmě, že lidé jsou různí a že ne každému je dáno srozumitelně a stručně vysvětlovat a ne každému je dáno naslouchat a snažit se pochopit. To je bez debat. Já měl na mysli to, že bychom se o to měli snažit a že srozumitelná vzájemná komunikace je onen kýžený ideální cíl - k němuž bychom se měli snažit co nejvíce přiblížit.

Pozor! Debata nezněla o tom, zda ke mě může Žid na oběd! V tom je právě ten zakopaný pes. Pokud mi kdokoliv řekne: "Děkuji za pozvání na oběd, ale moje víra má poměrně přísné předpisy ohledně stravování a tak opravdu by bylo prakticky nemožné pro mě uvařit. Tak se nezlob." pak je to naprosto dostačující vysvětlení. Debata byla o tom, že Žid odmítne pozvání k návštěvě, a to bez udání důvodu. A to je špatně.
BTW: Samozřejmě nemusí u mě nic jíst - dám si dvojitou porci a jemu naliji mattonku  ;D

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi