Judaismus > Obecná náboženská debata

Pohledy lidí židovského vyznání na katolíky u nás

<< < (5/14) > >>

Pepino65:

--- Citace: menagen kdy 27. Prosince 2007, 23:52:25 ---
Judaismus je sice jen pro židy, ovšem židem se může stát každý, kdo o to opravdu stojí (Odmyslíme-li si dnes nepříliš aktuální otázku Moabitů a Amonitů...)


--- Ukončit citaci ---

Prosím tě menageme, vysvětli to mě neznabohovi, že židem se může stát každý. Sice jsem svého času položil podobnou otázku D. Wardenovi a ten mi vysvětlit některé "záludonosti" v pojmu žid-Žid, co je národ a co je vyznavač víry. Teď v tom ovšem opět trochu tápu. Děkuji.

eleazar:
Kolegové, nezlobte se na mě,
ale mám 2 věci, které mě pálí:
1)Reciproční princip "jak Ty ke mně, tak já k Tobě" - knize Přísloví (Slova moudrých) je psáno, že takto se to právě dělat nemá.
2)Kdo s kým sedává, podobným se stává & Špatná společnost kazí dobré mravy. - Pro praktikujícího žida může být úskalím přespřílišné bratříčkování s pohany, protože tlak okolí existuje vždy a kdo znás může dát za sebe ruku do ohně, že se nenechá ve slabé chvilce svést k přestoupení Tóry, aby nebylo dusno. Pohané také nemusí vždy znát a mít pochopení pro naši zbožnost, což může vést k trapným situacím. (Např. já jsem jednou na táboře odmítnul zapůjčit nůž ke krájení špekáčků, ne každý to pochopí.) Nenapadá mě z Tenachu žádný příhodný citát, ale táhne se tam tato myšlenka jako červená nit.

pro Pepina65:
Jsi-li či nejsi-li potomkem Jákova (Jehudy), tak se s tím nedá nic změnit. Podobně jako se nemůžeš stát synem třeba George Harrisona. Můžeš se stát židem (malé ž. = náboženství) tak, že budeš žít podle náboženských předpisů pro židy pln naivního optimismu, že Tě bude i Bůh brát jako žida. Anebo se můžeš stát Židem (velké Ž. = národnost) tak, jako se můžeš stát třeba Islanďanem - integruješ se mezi skupinu jiných Židů (Islanďanů), budeš dělat to, co oni s tím, že až oni budou považovat Tebe za Žida (Islanďana), tak jím budeš. Je samozřejmostí, že si vezmeš za manželku Islanďanku a děti budeš vychovávat jako Islanďany. Ve starověku jsi se mohl buď stát plnoprávným ž(Ž)idem nebo jsi mohl být tzv. zbožným gójem tj. dodržoval jsi některé přikázání v závislosti natom, jak moc jsi byl spřízněn s místní židovskou obcí (chodil-li jsi s židy běžně do synagogy, tak jsi musel být "zbožnější", než když jsi měl s židy jenom občasné přátelské kontakty)
eleazar

e.weissova@centrum.cz:
Kde není tolerance a snaha nemohou žádná (přátelství) vzniknout.
A dojem můj je,že žádná strana nemá příliš velký zájem  na komunikaci mezi sebou.

Scooolie:

--- Citace: eleazar kdy 29. Prosince 2007, 18:48:55 ---Kolegové, nezlobte se na mě,
ale mám 2 věci, které mě pálí:
1)Reciproční princip "jak Ty ke mně, tak já k Tobě" - knize Přísloví (Slova moudrých) je psáno, že takto se to právě dělat nemá.
2)Kdo s kým sedává, podobným se stává & Špatná společnost kazí dobré mravy. - Pro praktikujícího žida může být úskalím přespřílišné bratříčkování s pohany, protože tlak okolí existuje vždy a kdo znás může dát za sebe ruku do ohně, že se nenechá ve slabé chvilce svést k přestoupení Tóry, aby nebylo dusno. Pohané také nemusí vždy znát a mít pochopení pro naši zbožnost, což může vést k trapným situacím. (Např. já jsem jednou na táboře odmítnul zapůjčit nůž ke krájení špekáčků, ne každý to pochopí.) Nenapadá mě z Tenachu žádný příhodný citát, ale táhne se tam tato myšlenka jako červená nit.

--- Ukončit citaci ---

ad 1) Máš pravdu. Nicméně reciprocita je jediný účinný prostředek, jak přimět druhou stanu, aby se zamyslela nad svým chováním, pokud naší straně nevyhovuje - a pokud se nevede otevřený a upřímný dialog.

ad 2) Zde naváži na bod 1). S tím nožem to přece stačilo normálně vysvětlit: "Brachu, budeš s tím krájet vepřové buřty a já ten nůž potřebuji mít opravdu čistý a zejména ne od vepřového, protože to prostě není v souladu s mojí vírou. Nezlob se, prosím, a půjč si ho od někoho jiného. Díky. Jestli chceš, mohu ti to vysvětlit podrobněji..."
S tím bratření a nebratřením se je to samozřejmě pravda. Ale tady nikdo přece nenavrhuje aktivně se účastnit opékání vepříka o šabatu. Jde o jinou věc. Aby ten "distanc" nebyl tak velký, že bude bránit dialogu. Protože pokud židé sami nebudou ochotni a připraveni diskutovat s ostatními o podstatě svého náboženství, pak ti ostatní si prostě budou dělat úsudek na základě svých informací. Které nemusí být zdaleka přesné nebo věcně správné. Neochota "informovat o sobě" se tak nakonec obrací vždy vůči těm, kdo jsou tak to "neochotní". A nemusí to být nutně jen židé...

Scooolie:

--- Citace: e.weissova@centrum.cz kdy 29. Prosince 2007, 19:51:55 ---Kde není tolerance a snaha nemohou žádná (přátelství) vzniknout.
A dojem můj je,že žádná strana nemá příliš velký zájem  na komunikaci mezi sebou.

--- Ukončit citaci ---

Skoro se bojím, že máte pravdu. Resp. ochota je, ale jen ze sekulárnější nebo zcela sekulární části "židovské" a "křesťanské" společnosti.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi