Judaismus > Obecná náboženská debata
Košer jídlo
Vader:
--- Citace: eleazar kdy 31. Prosince 2007, 23:52:15 ---Jestli je válka výmluvou pro zanedbávání kašrutu anebo není zjistíte, podíváte-li se do I.knihy Šmuelovy kap.14
--- Ukončit citaci ---
Nejak mi unika spojitost mezi pojezenim medu z nevedomosti a porusenim kasrutu v pripade, ze jde o zdravci zivot.
menagen:
--- Citace: Vader kdy 1. Ledna 2008, 13:53:22 ---Nejak mi unika spojitost mezi pojezenim medu z nevedomosti a porusenim kasrutu v pripade, ze jde o zdravci zivot.
--- Ukončit citaci ---
Myslím, že Eleazar nenarážel na med, ale na špatně porážená palestfilištínská dobytčata (14, 32 a násl.)
--- Citace: eleazar kdy 31. Prosince 2007, 23:52:15 ---Jestli je válka výmluvou pro zanedbávání kašrutu anebo není zjistíte, podíváte-li se do I.knihy Šmuelovy kap.14
--- Ukončit citaci ---
Válka ne, ale nebezpečí života ano. Takže pokud je ve válce možnost porážet košer, má se porážet košer. Kdyby tím ale měl voják ohrozit život (nebo výsledek války -- a tím životy jiných), tak IMHO může jíst trejfot a nevelot.
Všimni si, že trest na Šaula přichází za jezení medu (který byl v podstatě košer, ale zakázán přísahou) a ne za jezení krve po bitvě.
Vader:
--- Citace: menagen kdy 1. Ledna 2008, 15:52:54 ---Myslím, že Eleazar nenarážel na med, ale na špatně porážená palestfilištínská dobytčata (14, 32 a násl.)
--- Ukončit citaci ---
To mi uniklo, ale ten med je tam nosnym motivem. Diky.
--- Citace: eleazar kdy 31. Prosince 2007, 23:52:15 ---Jestli je válka výmluvou pro zanedbávání kašrutu anebo není zjistíte, podíváte-li se do I.knihy Šmuelovy kap.14
Válka ne, ale nebezpečí života ano. Takže pokud je ve válce možnost porážet košer, má se porážet košer. Kdyby tím ale měl voják ohrozit život (nebo výsledek války -- a tím životy jiných), tak IMHO může jíst trejfot a nevelot.
--- Ukončit citaci ---
Myslim, ze Eliska dumala nad tim, jak dodrzovali kasrut za valky (WW2) zide v koncentracich atd.. Proto moje odpoved byla takova.
eleazar:
--- Citovat ---Kdyz jde o zivot, pak (nepletu-li se) jsou jen tri neporusitelne veci :
* modlosluzba
* vrazda
* blasfemicky incest
--- Ukončit citaci ---
V tom případě by ateismus (=popření "šma jisrael") byl v ohrožení života odpustitelný.
Ale teď vážně. V Tenachu vyskytující se paralely jsou pouze Daniel a jeho druhové, kde se jednalo o modloslužbu X smrt a možná Mordokaj s klaněním se člověku, jinak mě už nic nenapadá.
zoom:
Lidičkz Vy jste to tady s těmi košer tématy tedy rozjeli. Pánové nezapomeňte, že když žertujete na účet 7 myček nádobí a přečte si to někdo kdo neví o co jde -tedy o vtip, může z toho dostat psotník anebo začít šířit fámy. Já normálně nedělám nikomu reklamu, ale celkem slušně a přehledně jsou popsány záležitosti kolem kašrutu v prvním a druhém ročníku maskilu na www.maskil.cz.
Jinak skutečně, čím víc techniky člověk používá, tím víc se v tom může ztratit. Ovšem lednička stačí jedna a pokud do ní dáváme věci tak, aby se nepomíchaly a nerozlily do sebe, myčka může být také jedna a rozděluje se tím, že se spustí jednou naprázdno, ovšem podle mého názoru bych spíš používala myčku na to nádobí které se používá víc, tedy podle toho jestli se v rodině jí častěji maso anebo mléčná jídla. Oddělené mléčné a masové hrnce má stejně každá dobrá hospodyně a příbory a talíře zase nejsou takový problém, a kromě toho si výdy člověk může pomoci jednorázovými. Také jsem neviděla, že bý někdo napsal, že se musí čekat mezi masovým a mléčným pokrmem (6 hod) a že jsou tučné sýry po nichž se smí maso zase až za 6 hodin. A že po mléca a tvarohu člověk musí sníst něco parve (neutrálního, ovoce, yeleniu pečivo) a pak může jíst maso. POkud uvarim zeleninu v mléčném hrnci je sice parve, ale nemohu ji podávat s masem PRoto je dobré mít jeden hrnec na zeleninu a jeden v kterém vaříme jen ryby, tak aby byly parve. NEsnažte se z toho dělat mystiku, Buh od nás chce abychom ho poslouchali, proto, pravidla kašrutu nejsou nijak vysvětlena a přitom od nás chce, abychom mysleli no a proto ta pravidla. Výsledkem je skvělá židovská kuchyně. 8)
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi