Autor Téma: Střelba na konvoj v Gaze. Co se vlastně stalo?  (Přečteno 3352 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline mrstejskal

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 1 887
  • Pohlaví: Mužské
    • Lubomírovy Listy
Střelba na konvoj v Gaze. Co se vlastně stalo?
« kdy: 5. Dubna 2024, 21:36:17 »

V pátek 5. dubna 2024 zveřejnila izraelská armáda (IDF) výsledky svého šetření tragédie, k niž došlo v pondělí 1. dubna v Pásmu Gazy.

Izraelské vojenské drony zaútočily na tři doprovodná vozidla humanitární organizace World Central Kitchen (WCK) . Sedm jejích pracovníků přišlo o život.

Když se informace o výsledku vyšetřování objevily v hlavních českých médiích (píšu o odpoledni v pátek 5. dubna), dozvěděli jsme se o potrestání zodpovědných důstojníků IDF, ale prakticky nic o tom, co všechno se té noci v Pásmu Gazy stalo. Mnohem sdílnější byly izraelské servery.

Tamní politici, IDF a koneckonců i média rozhodně neberou incident na lehkou váhu. Naopak. V titulcích čteme o vážném porušení rozkazů a instrukcí. Věc dostal na starost nejvyšší investigativní armádní orgán, General Staff Fact-Finding Assessment Mechanism v čele s generálmajorem Joavem Har-Evenem, který výsledek předložil náčelníkovi generálního štábu IDF generálporučíku Herzimu Halevimu.

Sled událostí vedoucích k tragédii je následující. Incident začal večer 1. dubna. Na provizorním molu v centrálním části Pásma Gazy byla vyložena loď WCK s přibližně 300 tunami pomoci WCK. Ve 22 hodin se nákladní vozy vydaly podél pobřeží směrem ke skladišti. O 28 minut později  vojáci IDF identifikovali jednu ozbrojenou osobu, která vylezla na střechu jednoho z nákladních vozidel a střílela do vzduchu z automatické pušky. (Podle IDF jde o častou taktiku Hamasu, jehož bojovníci dávají o sobě tímto způsobem vědět.) Tento moment lze vnímat jako dost podstatný, neboť logicky vyvolal u vojáků IDF podezření, že na místě se vyskytuje teroristický nepřítel, s nimž jsou ve válce.

Nicméně konvoj pokračoval v dohodnuté trase (koordinované s IDF) a zastavil u skladiště „Hangár A“, kde ozbrojenec vystoupil. To bylo ve 22:46 hodin. V té chvíli se velitel oblastní divize IDF pokusil kontaktovat organizaci WCK, ale jejímu bezpečnostnímu pracovníkovi se nepodařilo spojit se s týmem v terénu. (Další nikoli zanedbatelná okolnost.) Jiný důležitý moment: když k „Hangáru A“ přijely vozy s pomocí a doprovodné pick-upy, identifikoval izraelský dron na místě 15 až 20 osob, z nichž nejméně dvě byly ozbrojené. Jeden z důstojníků IDF dospěl k závěru, že jde o teroristy Hamasu, ale velitel divize mu dal rozkaz, aby na ně kvůli blízkosti konvoje neútočil.

Po 23. hodině se  začaly doprovodné pick-upy rozjíždět. Jeden jel severním  směrem do nedalekého „Hangáru B“, kde byly pozorovateli spatřeni dva až čtyři ozbrojenci vstupující do jeho prostor. Další tři pick-upy se vydaly k pobřeží a pak po pobřežní silnici zamířily k jihu. Zde došlo ke kritickému okamžiku. Jeden z velitelů IDF se domníval, že do jednoho ze tří doprovodných vozů nastoupil terorista Hamasu. Bohužel jeho předpoklad byl mylný a způsobil tragédii. Službu konající  důstojníci neidentifikovali pick-upy jako vozidla patřící WCK (tyto automobily teroristé v Pásmu Gazy běžně používají), a protože se domnívali, že minimálně v jednom autě je ozbrojený terorista Hamasu, aktivovali dron, jehož střela vozidlo zasáhla. V rozmezí dalších dvakrát dvou minut pak byly zasaženy zbývající dva pick-upy, aniž by existovaly věrohodné informace, že uvnitř jedou teroristé.

IDF říká, že v případě všech tří aut byly porušeny postupy platné pro vedení války. Jak je tedy možné, že se něco takového mohlo stát? Obecně: k fatálním omylům dochází v každé válce. Konkrétně zde: nesprávná identifikace vozidel humanitární organizace a špatná komunikace.  Ačkoli konvoj WCK byl s IDF koordinován, informace o jeho trase nebyly řádně předány z vyšších míst velícím důstojníkům v terénu, kteří dali k útoku rozkaz.

Dalo se tragédii zabránit? Vyšetřovatelé IDF nezamlčují, že ano. Současně ale zdůrazňují, že v žádném případě nešlo o úmysl. Ti, kdo útok schválili byli přesvědčeni, že střílí na ozbrojené teroristy Hamasu a ne na členy WCK. Přesto: „Útok na vozidla přivážející pomoc je závažnou chybou, která pramenila z vážného selhání v důsledku špatné identifikace, chyb v rozhodování a provedení útoku v rozporu se Standardními operačními postupy,“ konstatuje IDF na svém webu.

Pro úplnost uvedu i tresty pro přímo i nepřímo odpovědné důstojníky.

Odvolání z funkce:
- Plukovník Nochi Mendel, náčelník štábu pěchotní brigády Nahal.
- Nejmenovaný major, velitel palebné podpory brigády Nahal.

Důtka náčelníka generálního štábu IDF:
- Generálmajor Joel Finkelman, velitel Jižního velitelství.
- Brigádní generál Itzik Cohen, velitel 162. divize.
- Plukovník Jair Zukerman, velitel brigády Nahal.

IDF se dopustila chyby, Izrael ji uznal, omluvil se, incident vyšetřil a ty, kdo po velitelské linii nesou odpovědnost, potrestal.

Bude svět postupovat stejně a měřit právě takovým metrem agresorovi, tedy Hamasu, který se dopustil mnohem horšího zla ne omylem či nedopatřením, ale záměrně, plánovaně  a ještě se z toho bezostyšně radoval?

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15