Všeobecná kategorie > Všeobecná diskuse

Antisemitismus v antice?

<< < (3/3)

Karels:
Další moje práce na dané téma je zde:

https://forum.eretz.cz/index.php/topic,1956.0.html

Není a nebyla součástí mojí diplomové práce a částečně vysvětluje, nač jste se ptal.

Karels:
Alespoň některé důvody, které jsem měl zpracovány už v předchozí bakalářské práci:

Jednotlivé důvody k antisemitskému chování:

I. Na jedné straně máme konzervativní Izraelce, kteří lpěli na svých zvycích, sami přistupovali na tzv. „politiku izolacionizmu“. Na druhé straně i Římané ulpívali na svých vlastních tradicích a zvycích.

II. Bylo vyloučeno, aby docházelo k asimilaci izraelského národa s římským prostředím.

III. Rozmach židovské komunity a vliv, který si v Římě tato komunita vydobyla, byl některým Římanům krajně nepohodlným.

IV. Rozdílně pojatá otázka sexuality, jak ji vnímají Židé, Římané a Řekové, vzdálila Židy Římanům a Řekům.

V. Starověká Římská říše nebyla vždy ideálním místem pro soužití národů a národností.

VI. Mezi Římany a Řeky na jedné straně a Židy na druhé straně panovalo napětí v pojetí náboženské praxe.

VII. Židovští spisovatelé římské éry tento fakt stále znovu opakovali, i když jejich tvrzení u ostatních probouzelo odpor a nenávist – Tora se Židům jevila jako cosi neskonale vyššího a cennějšího než jakékoli řecké či římské výdobytky.

Jaké důvody vedly k antisemitskému chování v antickém období dějin lidské civilizace? Především kategoricky zamítneme ekonomické důvody. Otázka bohatství je záminkou k antisemitismu až během několika posledních staletí současné civilizace. Hlavním důvodem, který se nám jeví jako podstatný, je naprostá kulturní odlišnost homo Romanus od homo Iudaicus. Oba dva národy byly ve své kulturní tradici konzervativní. Jak Říman, tak i Žid byli patrioty, ale každý pro svou vlastní kulturní tradici. Římané až úzkostlivě lpěli na své kultuře, což obnášelo klasickou literaturu, společensko-právní instituce v Římské říši, náboženství a sexualitu. Podle jednoho z největších historiků antiky, Tacita, se Židé odmítali klanět králům a císařům, což přirozeně mohlo vzbuzovat podezření z nedostatečnosti loajality Židů vůči římskému zřízení.

V literatuře se židovský národ nemohl shodnout s Římany či Řeky, protože pro Židy byla na prvním místě Tora a její interpretace, kdežto pro Římany byla vrcholem kulturní tradice četba klasické literatury, tj. vlastních římských nebo řeckých autorů. Interpretace Tóry byla součástí židovského národa již od dob jeho zrodu. Náboženství bylo dalším bodem, který izraelský národ vyděloval od řecko-římské kultury v období antiky. Nejprve to bylo náboženství Římanů a Řeků, potom křesťanství, jež znepříjemňovalo život Židům antického údobí. Tacitus konstatuje, že pro izraelský národ byli bezbožní ti z lidí, kteří vytvářeli obrazy bohů v lidské podobě. Podobně tomu bylo i v otázce sexuality, kde platilo, že co Židé odmítali a pokládali za zavrženíhodné chování, to se Římanům či Řekům jevilo ještě jako přijatelné. V řecko-římské kultuře byla homosexualita tolerována, což Židé přísně zamítali a úzkostlivě lpěli na svém postoji.

Nedocházelo, a ani nemohlo docházet k asimilaci těchto dvou natolik odlišných kultur. Rozdílný životní styl Římana a Žida pak mohl dokonce vést k zášti a vzájemnému pohrdání. Židovský národ se ocital pravidelně v soukolí politických intrik římských či jiných vládců, kteří rozhodovali o bytí, či nebytí tohoto národa. Antisemitismus v antice měl zcela konkrétní podobu ve fyzickém či slovním napadání Židů ze strany římského obyvatelstva. Zásadním důvodem nepřátelského postoje vůči Židům byla obava Římanů o udržení vlastní římské kultury. Židé se početně rozmohli, a navíc jejich politický vliv nebyl nezanedbatelný, ale jejich loajalita vůči čemukoliv římskému byla mizivá. Je více než pravděpodobné, že z těchto uvedených důvodů nebyli Židé příznivě hodnoceni Římany.

cogavec:

--- Citace: talarich kdy  2. Března 2016, 08:51:17 ---Já si sám sobě nepotřebuji nic dokazovat. A vám také ne. Četl jsem nejen hodnocení od vedoucího diplomové práce, ale i celou vaši diplomku. A stále si stojím za svým. Ani v diplomce jako celku není oprávněné vaše tvrzení o vzniku a důvodech antisemitismu v antice. Znovu tvrdím, že na základě pár citátů od pár lidí dovozovat, že antisemitismus v antice měl svoje důvody v obavě před rostoucí mocí židů mi vzhledem k dobovému zasazení přijde směšné. Zcela jistě budou důvody jiné v době:
- před povstáním Bar Kochby
- před rozmachem křesťanství
- před a po zničení 2. chrámu
A nebo možná ne. Možná ty důvody k antisemitismu budou po celou dobu stejné. Ale to se pak nedá vysvětlit jako obava z rostoucí moci židů, když de facto a de iure žádnou moc v době antiky židé neměli. A pokud mluvíte o "obavě z moci židů", tak to srovnání s okolními národy je více než na místě. Kdybyste jako důvod uváděl duchovní nebo náboženské důvody, tak je to něco jiného a srovnání s okolními národy by bylo prováděno diametrálně odlišnou metodikou a přístupem.


Stále nechápu, jak dokážete z pár citátů od pár lidí dovozovat, že antika a Řím jako celek měl takovou obavu z moci židů, že byl v obrovské nenávisti vůči nim. Čekal bych minimálně reflexi častého klišé od křesťanů: "oni nám zabili Ježíše". Nebo alespoň kořeny k obvinění "oni zabíjejí naše děti a jejich krev přidávájí do těsta na výrobu macesů" či podobné. Ale například zabití Ježíše pro vás není natolik důležitý důvod, aby přebil vaše tvrzení o "strachu z moci židů". Co říkal o židech Herodes nebo Pilát? Jak oni se báli židů?
Já chápu, že to je diplomová práce. A musím přiznat, že je kvalitnější než moje. Já se za svoji diplomku stydím a doufám, že jí nikdy nikdo na světlo  Šéfovo nevytáhne. Ale stále bych já na vašem místě spíš pokorně kladl otázky a dál hledal. Vy místo ptaní vytapetujete tohle fórum několika úvahama - převážně vykopírovanýma z vaší diplomky. Šel jste s kůží na trh a někdo vám tu kůži natrh. Co jste čekal? Že diplomka obstojí před celým světem? Sám jste napsal, že to není disertační práce, s tím více než souhlasím.
Stojíte si za svým názorem - budiž. Já s ním nesouhlasím a uvedl jsem dostatek argumentů proti. Ale nejsem oponentem vaší diplomové práce, pouze vyjadřuji svůj názor na váš názor.

--- Ukončit citaci ---


Talarich správně vystihl slabinu,k tomu oponentura vlastně slouží.Je české přísloví:Kdo chce psa bít,hůl si vždycky najde.
Zlá entita si vždycky najde nějaký důvod,proč spáchat zločin.Příčinou antisemitismu je zlý duch,inteligentní Zlé Slovo (bytost) ať už je lidského či nelidského původu.Co oživuje hmotu je informace,program,software či-li slovo (duch).


Svého ducha (informaci,program) mají také pomluvy,ideologie atd.,tady se ovšem nejedná o živé entity,ovšem (živé entity)  mohou být takovými informacemi manipulovány,ovládány.


 

talarich:
Petronius žil cca 27 o.l. - 66 o.l.
Seneca žil cca 4 př.o.l. - 65 o.l.
Cicero žil cca 106 př.o.l. - 43 př.o.l.
Tacitus žil cca 55 o.l. - ?124 o.l.


Co nám to říká? Mohl někdo z nich svůj výrok vztáhnout k nějaké dějinné události? Povstání v Izraeli? Nebo mohl tak reagovat na nějakou událost v samotném Římě? Aby si oblíbil a naklonil císaře? Jsou to opravdu všechny výroky o židech od občanů římské říše? Opravdu žádný císař o židech nic neřekl? Opravdu žádný císař vůči židům nijak nejednal, aby se dalo z toho něco vyčíst? Opravdu je směrodatné vzít za bernou minci výroky lidí v relativně úzkém rozpětí antických dějin?
Já nekritizuji diplomovou práci jako celek. Určitě jste odvedl velice kvalitní jazykovou práci, obzvláště v latině jste jistě velmi kovaný. Ale stále tvrdím, že vyvozovat kořeny antisemitismu na základě opravdu jenom pár citátů od pár lidí bez příhlédnutí k době, ve které to řekli, k sociální situaci a hlubšímu zařazení do kontextu, je velmi odvážné. Já bych si to nedovolil.
Byl antisemitismus v něčem výjimečný oproti nenávisti Říma k jiným národům? Bylo v tom nějaké specifikum? Nebo stejně tak nenáviděl antický svět i okolní národy? Co se dozvídáme z latinských textů o nenávisti k sousedům Říma? Měl Řím někoho ze svých sousedů opravdu rád? Jaký vliv na změnu ve vnímání židů měl rozmach křesťanství v Římské říši? Odrazilo se to nějak? Zlepšilo? Zhoršilo? Mohl některý z výše zmíněných pánů mít ponětí o jakési sektě (nozrím) v jakémsi Izraeli? Nebo byl snad někdo z výše zmíněných pánů dokonce členem této sekty?
Ale chápu, že z hlediska diplomové práce jde o předvedení umění určité práce s původními texty a ukázka základní analýzy. Práci s jazykem jste předvedl, orientaci v historii a v pramenech taktéž. Na diplomovou práci to jistě stačí. Ale spíš bych to bral jako vstupní bránu k dalšímu studiu než finální tezi.


Prokázat ve vědecké práci, jakou diplomka má být, přítomnost Zlé entity v pozadí antického světa je vskutku nadlidský výkon. Můj názor na kořeny antisemitismu v antice by byl silně ovlivněn mojí vírou, že v našem světě opravdu existují a hlavně JEDNAJÍ jak Zlá Entita, tak i Dobrá Entita. Ale je pravda, že bych to dokazoval velmi složitě. Stejně jako svoji víru budu dokazovat velmi složitě.

Navigace

[0] Index zpráv

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi