Všeobecná kategorie > Kultura, hudba, literatura

"Šoa"movies

(1/7) > >>

wocicko:
Je to zvláštní věc, aspoň pro mě, proto o tom také píšu a ptám se na Vaše názory, proč je tolik megaúspěšných filmů o holocaustu? Nepřijde Vám to až znevažující?
A dál je to ještě víc zvláštní: pokud někdy někdo napíše něco kritického o Shindlerově seznamu, myslím filmově kritického, vždy začíná formulí: Nemám nic proti Židům, ale... Myslíte, že námět opravdu tak úzce souvisí s provedením? Myslím u čehokoli, nejen v tomhle případě.
Vzpomněla jsem si na jeden rozhvor na půdě pražské FAMU, kde jsme se toho trochu dotkli, konkrétně rozdílu mezi Shindlerem a Pianistou. Zkončili jsme to tím, že Židé cítí Shindlera jako výrazně lepší film, z několika pádných důvodů: Spielberg je čistokrevný Žid, Polanski jen po otci, ale pokněkud ho zachraňuje pobyt v ghettech, a Spielberg (údajně) každý dolar ze svého Shindlera předal na podporu státu Izrael, ale Polanski v sobě Poláka nezapře ani vůči svým souvěrcům. A když k tomu ještě přidáme prostý fakt, že Shindlera měl točit Polanski, ale odmítl to z ideologických důvodů (proč asi? Třeba měl k Shindlerovi z Polska osobně blíž než Spielberg z Hollywoodu)... A kolega Spielberg byl až druhý a udělal si na tom kariéru. Je to složité. Ale můžeme jít i mimo takové velikány, stačí Čechy, proč snímek Musíme si pomáhat málem dosáhl na Oscara? a Protektor ulovil çeské lvi? Byly tyto snímky samy o sobě až tak kavlitní? Co Vy na to? 

bibin:
Mně se to otitulkování pranic nelíbí...další generace bude šíleně tvrdit, že šoa byla proto, aby byly kasovní trháky? Předtím, než se pustím do diskuzí o námětech, bych si, být pisatelem, proběhl Pravidla českého pravopisu, alespoň v podání pro III. ročník základních škol. Ale budiž. Zamyslel bych se, být tazatelem, zda Roman Polanski a Steven Spielberg jsou shodní. Polanski je předválečná generace, válku prožívající skutečně všemi póry, Spielberg je Američan, narozený po válce. Polansky imgrant se dostává zásadně do zlomové situace, když je zatčen po vraždě Sharon (manželky), a musí pokorně čekat, až někdo někde chytne Mansona.....navíc "sex s -náctiletou", nemožnost tedy jet tam, kam by chtěl, pocit viny...Spielberg byl v jiné situaci,  Oskar Schindler-neschindler.  Položte si otázku, proč každý ekonom není prezident, když Václav Klaus je prezident? Stejná logika. Měl snad Spielberg imanentní prožitek z tvorby v socialistickém státě? Neměl. Musel se, vlečen osudem, něčemu přizpůsobovat? Nemusel. To, že dnes je Roman Polanski členem (akademikem) Academie Francaise znamená, že jeho tvorba má duchovní rozměr. Spielbergův film Čelisti snad má "druhý plán"? Je snad na Amity Island něco podstatnějšího, než že turisty žere zbloudilý žralok, protože každý predátor žere lidi? Moment, kdy je sežrán starý mořský vlk, který přežil potopení Minneapolis, je vyústěním prvního plánu, který je jinak klasický...new yorkský policajt jde na "venkov" kvůli astmatu syna, a přirozeně jako shirereeve (sheriff) jest mu se plaviti i po ostrůvcích, ač je neplavec, a vodu nesnáší (hydrofobie).... klasický drama /oddycháč, A totéž Schindler, kde dvojce, vyrostlá na Jaws a Jurassic Parku vychází z multiplexu (dříve kino) a muž říká ženě...."vidíš mamko, ještě že nejsme ti židi, to bysme to chytli". Eklhaft...... Nechcete raději napsat love story o židovském chlapci, který se, ač původem z meknéského ghetta, zamiluje do osiřelé arabské dívky, jejíž rodiče pobili blíže nespecifikovaní povstalci? (Meknés je město ve vnitrozemí Maroka, provincie Fás (Fez). Když už si tedy myslíte, že co žid, to exotika...

wocicko:
Milý Bibine, a já už se bála, že se znovu "nepotkáme". Pro vaši zajímavost jsem přes svoje jiné schopnosti velmi silný dyslektik - dá mi práci napsat souvislou větu - není to nic příjemného se s tímhle chlubit, ale myslím, že tyhle poruchy už jsou dost známé, abyste s nimi mohl počítat, než někomu začnete něco vyčítat. Já vím (právě pro to, že pisatel už se zamyslel), že Polanski a Spielberg jsou nesrovnatelní, právě proto se divím, že je (ty dva filmy) často srovnávají. Věřte mi, že mám velmi hluboké znalosti filmové teorie (jistě už víte, o čem píšu diplomovou práci). Kromě toho si myslím, že v Polanském je mohem více, nže soubor zážitků z dětství, rozsekané manželky a sexu s holkami pod zákonem. Ale nechci Vám brát Váš názor - každý má na ten svůj nárok.

wocicko:
Jo a ještě mě docela udivuje, že Vy, Bibine, takový nesnášenlivec ke všem možným společnostem, považujete zrovna Francouzskou akademii za garanta duchovního rozměru filmů...

bibin:
milá wocicko, a) nic není poznat b)to byste byla dysgrafik.... Jako bych viděl jedno své nevlastní ( protože vyženěné) dítko, kterak mi říká: "ne, otčíme, nemůžu mluvit". Říkám "dobrá, sedni a piš "..."to taky nemůžu, jsem dysgrafik". Ovšem, noc u počítače zvládne bez problémů (s mým skřípěním zubů a za logistické podpory své matky). Svého času obdivoval spolužáka, který dokáže spát na židli, a u PC má zvonek na rodiče ( vý-krmné dávky na podnosu). Takže simulující dysgrafikové to u mne mají těžké...zvláště, když jako onen  "spolužák Pavel"  nevstávají ani za malou potřebou....od čeho jsou ostatně vypité dvoulitrovky od coly...Pro jisté věci nemám pochopení..... no, a AF má složitou historii. Sem tam tmář, ovšem nikoli blbec.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi