Autor Téma: שְׁמַע  (Přečteno 16037 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline xenakis

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 39
שְׁמַע
« kdy: 5. Února 2012, 21:55:53 »
Dobrý den,
měl bych dotaz ohledně recitace [/size]שְׁמַע יִשְׂרָאֵל. Když uleháš a když vstáváš. Jestliže pracuji přes noc..jdu spát ráno a vstávám přes den. Dohledal jsem jen v Šaarej halacha  [/size]možná řešení ohledně Birchot ha-šachar. Jde tedy o čas.Maariv, šachrit, mincha. Např. vstanu-li odpoledne v době pro minchu שְׁמַע יִשְׂרָאֵל nerecituji. Někdy mě napadá jestli vyslovení [/font][/size]שְׁמַע יִשְׂרָאֵל je vyznání - utvrzení právě po tom, co vstanu..tedy na co člověk pomyslí a ihned vysloví a když jdu spát - ač je to ráno, po noční práci - jakožto poslední na co pomyslím. K tomu snad ještě jeden dotaz. Proč některé sidury uvádí hamapil před [/size]שְׁמַע יִשְׂרָאֵל. Podle Šaarej i Šulchan je hamapil poslední. Po tom už jen spánek :)
[/size]Děkuji Jan
בס"ד

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re:שְׁמַע
« Odpověď #1 kdy: 14. Února 2012, 11:51:41 »
Ne ne.. pokusím se odpovědět a rabi pak může zkontrolovat, jestli jsem se to dobře naučila..

Recitace Šema - tj . veršů Šema Jisrael, Hašem elokejnu, Hašem echad. + tři následující odstavce!!!
je povinnost pro muže recitovat v určitou hodinu - tj ráno v době od raního rozednívání do konce třetí  ša'ot zemaniot (čtvrtina doby denního světla). Přesné časy pro různá místa se dají nají na webu Myzmanim https://www.myzmanim.com/day.aspx?vars=55028305. Jde tam nastavit jakékoli místo v republice.

Těsně po probuzení i když člověk spal ve dne, je potřeba říct Mode ani a člověk si umyje ruce (s požehnáním). To pokud spal, tuším, déle než půl hodiny.

Těsně po tom, co vstanu (i když spím ve dne) není možné recitovat Šema. Nejdřív je nutné si umýt ruce. Před recitací Šema je nutné říct Birchot ha-Tora.


Offline menagen

  • Globální Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 115
Re:שְׁמַע
« Odpověď #2 kdy: 14. Února 2012, 14:43:55 »
Potvrzuji, je to jak píše Marcela: čtení šma není spojeno s faktickým uléháním a vstáváním, ale s časem, kdy většina lidí vstává či uléhá - i když to já mám třeba kvůli nočním směnám naopak...
Ohledně požehnání Hamapil jsou různé způsoby: všeobecně se považuje za lepší říkat hamapil až těsně před usnutím (aby nebylo přerušení mezi požehnáním a usnutím), ale například Sefardi mají zvyk recitovat hamapil na začátku.

Offline xenakis

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 39
Re:שְׁמַע
« Odpověď #3 kdy: 21. Února 2012, 14:27:18 »
Děkuji moc oběma. Tušil jsem, že zmanim jsou určující. Nedalo mi a musel jsem řešit :) Člověk tedy přijde z noční směny. Podle míry ospalosti zkoukne mail, fb, zprávy, atd.. Poté co již leží a únava padá na jeho víčka..
בס"ד

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re:שְׁמַע
« Odpověď #4 kdy: 21. Února 2012, 18:58:51 »
nejsem si úplně jistá, ale myslím, že hamapil se nemodlí když jdeš spát ve dne. Ani po noční směně.

(Taky se nečte vleže v posteli.. když tak alespoň v sedě, nebo ve stoje.)

Offline xenakis

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 39
Re:שְׁמַע
« Odpověď #5 kdy: 21. Února 2012, 19:20:54 »
No právě, že se nečte :) Špatně jsem zformuloval příspěvek..Příkladem s noční směnou a usínáním po ni jsem chtěl právě poukázat, jak text hamapilu je řekněme "vhodný" pro usínání. A vlastně celé to moje povídání je, že mi to vše vrtá hlavou. Š'ma, hamapil, usínání, vstávání. Myslím, že jsem se různě dočetl co k tomuto tématu říká dejme tomu tradice, autority, KŠA((O”H 239; 1), Talmud (60b)..Ale celé to mé psaní je stále o tom a jednom. "..Když budeš ulehat a vstávat.."; " Pochválen budiž, Hospidine, B-že náš, králi světa, Jenž uvádí spánek na oči mé a dřímotu na víčka má. Budiž vůle Tvá, Hospodine, B-že můj a B-že otců mých, abych odpočinul v míru a vstal v míru, aby neděsily mne představy mé nebo sny špatné nebo myšlenky špatné, i budiž lože mé bez pohany před Tebou! Osvětli opět  oči mé, bych neusnul snem smrti. Pochválen budiž, Hospodine, Jenž osvětluje svět celý velebností Svou!"...Říkám si v čem spočívá nevhodnost říkat Š'ma nebo a hamapilu především.. když jdu kdykoliv usínat. To není pokus o narušení tradice. Jen mne to zajímá a někdy i nedá spát :)  Děkuji Jan
בס"ד

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re:שְׁמַע
« Odpověď #6 kdy: 21. Února 2012, 22:07:21 »
Já neříkám, že to je nevhodné, já říkám, že si myslím, že to není zvykem.. Ale třeba se pletu.. zeptáme se rabína ..  ;D

Šema se, myslím, může recitovat kolikrát chceš, jen ta dvě "povinná" čtení Šema musí splňovat určitá pravidla (denní dobu, všechny tři odstavce a měly by se číst hebrejsky).

Hele, tak mě napadá.. už sis někdy zkusil přečíst  - "předpisově"  :D .. tedy ne jen přečíst, především s náležitou intencí a kavanou všechny denní pravidelné modlitby, které jsou předepsané pro muže?
Počínaje ranním požehnáním.. Oběti.. Pesukej d´zimra.. atd.. atd.. až večer do toho hamapil?

Některé z nich je vhodné, nebo i nutné číst hebrejsky.. A toto každý den.. jen že toho je docela dost a dá to, aspoň ze začátku, trochu práci..


Souhlasím s tím, že hamapil je jedna z nejkrásnějších modliteb..  :)

Offline xenakis

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 39
Re:שְׁמַע
« Odpověď #7 kdy: 22. Února 2012, 07:27:34 »
Stále jsem ve fázi, kdy se snažím porozumět..a tak najít i sebe. Jinak by niternost nebyla vskutku niterná. Seder se pomalu, ale jistě zažívá, ale při liturgii bych se zcela jistě ztratil. S  לשון הקודש   je to trochu horší..především protože takové ty pilíře přečtu dejme tomu už s určitou lehkostí, ale abych měl hloubku porozumění...to určitě ne. Tak např. díky přeloženým stránkám v Adir člověk tuší, co asi povídá. Jenže mám takové tušení, že zdaleka tím nedošel porozumění dané modlitby a asi také nevyužil veliký potenciál textu. Tak například od první chvíle, co jsem si přečetl Š'ma, tušil jsem, ba jsem si byl jistý, že mnohé její části jsou jistě myšleny obrazně. Ale to není žádný veliký objev. Spíš poukazuji na přesahy o kterých nemám ani ponětí. Chci se k tomu dopracovat. Chci objevit ony paralely, myšlenky, významy. Hltám Achabovi video-komentáře. Znalost [/size] [/color][/size]תּוֹרָה[/color] ,[/size]לשון הקודש, kabaly, historie. Není času nazbyt, člověk musí neustále studovat.  :)[/color]

[/size]Zdravím Jan
[/color]
בס"ד

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re:שְׁמַע
« Odpověď #8 kdy: 22. Února 2012, 16:17:09 »
Stále budeš snažit porozumět.
(Nevím, co máš na mysli výrazem "seder" - pokud se použije takto nekonkrétně, znamená to obvykle Pesachový seder - slavnostní večeře sloužící jako připomínka vyvedení z otroctví)

V liturgii - tedy bohoslužbě se budeš ztrácet ještě dlouho. Jediným východiskem je chodit často na bohoslužby a v České republice je potřeba podotknout že na bohoslužby zejména tam, kde bude minjan.

V modlitbách jsou samozřejmě skryté významy.. to nejlépe vysvětlí rabín.
Pokud jde o geniální významy v Šema, tak mě nepřestává fascinovat pravdivost onoho : .. abyste si vzpomínali všech příkazů Hospodinových a abyste je vykonávali a abyste se nepouštěli podle srdce svého a za očima svýma..



 
« Poslední změna: 22. Února 2012, 16:28:01 od Marcela »

Offline xenakis

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 39
Re:שְׁמַע
« Odpověď #9 kdy: 22. Února 2012, 17:13:44 »
Jelikož jsem mluvil o liturgii jako takové ..myslel jsem  סדר jakožto pořádek modliteb, tak jak se i - myslím - často uvádí v sidurech => [/size]סדר התפלה. Praxe v synagoze tož to je jasné. U mě je to pak  otázka přestěhování, atd.. :) [/color]
[/size]Jináč se musím tady trochu omluvit Achabovi o kterém jsem se v mém posledním příspěvku zmínil a kterému a snad i některým by tato má připomínka jeho komentářů mohla vadil. Přesto mám pocit, že achabovi komentáře jsou pro mě určitým souzněním ---tak jak vnímám určitá zákoutí jidiškajtu. Jsem si ale vědom, že je to mé souznění a že jiní nemusí souhlasit. Proto snad také toto vlákénko, které bylo vytvořeno právě pro všechny odpovědi - i když je popsáno jako Š'ma a ptal jsem se na vstávání a ulehání :D  Odpovědi jak rabínského, nerabínského, prostě alc. Pokračujme prosím dál. Co kdybych se začali bavit o významech. Třeba tak jak je každý vnímáme. Ať v rámci tradice, resp. "tak jak nás to naučili a jak jsme pochopili" anebo i jednoduše jak nás to bere za srdce. Myslím, že někde tam je pořádný kus poezie..a ta je přeci dosti individuální záležitost. :) [/color]

[/size]Díky Jan[/color]

בס"ד

Offline Jicchak

  • Globální Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 349
Re:שְׁמַע
« Odpověď #10 kdy: 23. Března 2014, 22:30:43 »
Presne tohoto tematu teda doby sma se tyka tato nahrana prednaska v cestine
httpss://www.youtube.com/watch?v=NLehMcwaL9U&list=UUK4W8TFD5oxobW_8QqxdxVg
y technickych duvodu u toho neni obraz a v nejblizsi dobe by se melo objevit pokracovani na nahravce se pojednava o noci dalsi zaznam pojednava o dni.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15