Judaismus > Obecná náboženská debata
mystický svátek Tu B’Av
zoom:
Vysoce vážený Gugi, dopustil jste se jedné velké nepřesnosti, kerou nemohu přehlédnout a nekomnetovat - studium samo o sobě není záslužnější, je-li žena manager, který umožňuje muži studium, potom její zásluhy nejsou o nic menší než jeho - studujícího. Není zde soutěž o to kdo je lepší, ale společná snaha přiblížit se prostřednictvím učení Tvůrci. (Žena může být manager na úrovni Billa Gatese a pokud muž nemá schopnost plnohodnotného studia, její snaha je marná a naopak je-li muž genius v Tóře ale musí se starat především o materiální věci, jeho schopnost se učit je také promarněná). Je to vždy o těch dvou.
gvodrazka:
Živě souhlasím – manželka podpírající materielně svého manžela-chochema je jako kmen ovocného stromu, zatímco manžel jest oním sladkým ovocem…
;)
Pojem „záslužnější“ jsem prezentoval ve vztahu k ostatním externím, manželky se netýkajícím činnostem. Měl jsem na mysli stav, kdy muž se namísto profánních činností (football, vzpírání půllitrů, jízda ve Ferrari odnikud nikam, četba lascivní literatury, vysušování lahví ve společnosti nedostatečně oděných sociálních pracovnic, atd…) rozhodne pro studium posvátných textů.
„Záslužnost studia“ tak nebyla porovnávána se servisní činností manželky. Nebylo to mým úmyslem. Vyjádřil jsem se neobratně a Vy jste na tuto moji nepřesnost reagovala správně a bezprostředně, což mne jen těší, neboť je vidět, že čtete velmi, velmi pozorně. :D
Dan:
--- Citace: Marcela kdy 25. Července 2010, 22:07:47 ---
.. nocí tančit v bílých šatech ve vinicích..
(So what does Tu B’Av have to say?
Jewish tradition believes that love and equality are intertwined, that progress is possible, and that hope follows destruction.)
https://www.aish.com/jl/hol/o/48955491.html
--- Ukončit citaci ---
O jaký dervišký řád se jedná? ;D
chaje:
pěkná debata :-) krásný obrázek...
BTW neumím si představit v podmínkách Česka rodinu, kde žena zajišťuje sebe, manžela a ještě přitom porodí a opěčovává kupu dětí, zatímco muž nepřináší rodině finančně nic a studuje Tóru. Neumím si to představit ani v podmínkách jiné země, ale asi to jde... (neznám tak dobře podmínky jiné země...)
Elazar:
Něco opožděně k tématice Tu be-av z traktátu Ta’anit (30b)
Raban Šimon ben Gamliel řekl: Izraeli neměl (nikdy tak významných) svátků, jako patnáctý av a Den smíření.
Je pochopitelné, že Den smíření, protože o něm je odpuštění a prominutí, je to den, kdy byly dány druhé desky zákona, ale 15. av? Co je zač? ... Rabi Josef řekl jménem rabiho Nachmana: Je to den, o němž bylo kmeni Binjamin povoleno znovu vstoupit do obce (Izraele), neboť je řečeno: "Izraelští muži přísahali v Micpa takto: „Nikdo z nás nedá svou dceru za ženu Benjamínci.“" (Soudců 21,1). Na základě čeho je to možné vyložit? Rav řekl: Z verše "Nikdo z nás", který byl vykládán ve významu "nikdo z nás, ale nikoli 'nikdo z našich dětí'." Raba b. bar Chana řekl jménem rabiho Jochanana: Je to den, kdy vymřelo (pokolení, které za trest putovalo) pouští. Neboť učitel řekl: dokud nevymřelo (celé pokolení), které muselo putovat pouští, nemluvil (B-h) přímo s Mošem, jak je řečeno: "Stalo se pak, když vymřeli všichni boje schopní muži ze středu lidu, že mluvil Hospodin ke mně" - teprve tehdy mluvil "ke mě".
Na těchto dvou výkladech je vidět, co má společného Tu be-av a Den smíření - žádný židovský valentýn ;) ale návrat k rovnováze, k předchozímu stavu, i usmíření v Izraeli. A je docela symbolické, že tento okamžik vnitřní konsolidace přichází týden (necelý) po Tiša be-av, který je naopak symbol všeho zmaru a sinat chinam. Letos to usmíření asi ještě úplně všude nevyšlo, ale snad za rok.. :)
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi