Autor Téma: Karaité  (Přečteno 53719 krát)

0 uživatelů a 2 Hostů prohlíží toto téma.

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #25 kdy: 27. Února 2008, 13:00:19 »
Obávám se, že ten jeden český karaita karaitou není a pouze se za něj vydává.

Kontakt do ČR jsem dostala od izraelských Karaitů a od Karaite Jewish University, obrátila jsem se na ně na základě tvé rady. Další kontakt do ČR je na stránkách World Karaite Movement.

Literatura na diplomovou práci pak nejspíš Karaite anthology od Leona Nemoye.

Antology už mám, teď čekám až mi přijdou knihy od el Qudsiho, Gordona a Alfandariho ty by měly být lepší.


Jinak odbornější a především nezaujaté reference zde: https://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?letter=K&artid=108

Raději bych se chtěla vyhnout informacím, které jsou ovlivněné mainstreamem.

Ohledně diplomové práce - jistě, pak je ale zvláštní, že adept v oboru netuší, že tento směr existuje. Hodně štěstí.

Samozřejmě, že jsem to myslela ad absurdum.

[/quote]

Offline gvodrazka

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 1 001
  • Pohlaví: Mužské
Re: Karaité
« Odpověď #26 kdy: 27. Února 2008, 15:28:21 »
 ;)
Ohledně cicit se skutečně musím poopravit, ale pouze co do tvaru a barvy. Viz Wiki... a hafo faktografie.
Hned se mi také přihlásili s pozvánkou na Google debatu. Zdvořile jsem si dovolil nereagovat.

 :D
gv

Rudolf Sob

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #27 kdy: 28. Února 2008, 01:35:47 »
Karaite jsou v Jeruzaleme i v jinych izraelskych mestech. Tam na ne neni problem kontakt ziskat. Komunity v USA neznam.

Tady v Kanade, tedy v Toronte, znam dva a oba jsou byvali "evangelicals" t.j. protestanti , kteri se dali na Jews for Jesus, a zacli se ucit Hebrejsky. Jsou oba super zapaleni, a slavi vsechny zidovske svatky s elanem, i kdyz na jiny datum,
nebot tvrdi, ze v Jeruzaleme ustanovene datum svatku je pry chybne. S antisemity maji spolecneho to, ze samozrejme zide se myli, a talmud je vec hrozna.
Ja jim zase nikdy neopomenu poprat Vesele Vanoce.

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #28 kdy: 28. Února 2008, 11:58:24 »
Karaitská teologie by se dala charakterizovat asi tak, že "odmítneme to, co nařizují rabíni už jen z principu, že to nařizují rabíni" ;D Proti gustu žádný dišputát a jestli karaité chtějí mermomocí o Šabatu v prosinci a lednu mrznout a sedět ve tmě, klidně - ale přijde mi (alespoň dle vystupování jistých jedinců), že jejich víra je postavena jen na vymezení se vůči té druhé. Karaite Korner neříká téměř nic o karaismu, pouze osočuje "ty druhé" (zlobivé, ošklivé a špatné rabanity)...

Co mě spíš zaráží, je ta údajná karaitská konverze.... Já nevím, ale v Bibli se o konverzi jakožto gijuru nic nepíše, stejně tak Bejt din je rabínský vynález (odvozen z Tóry, samozřejmě, ale to karaité neuznávají) - a takhle by bylo možné pokračovat dále. Jestliže karaité uznávají jen to, co se píše v Bibli, proč tedy dělají věci, které tam přímo ustanovené nejsou a jsou stanovené až druhotně, rabíny.

Existuje vysvětlení, totiž, že karaité mají zkrátka svou halachu a dělají totéž, co dělaj rabíni (vyvozují jí hermeneutickými pravidly z Písma), jen tomu říkají jinak nebo tvrdí že nic takového nedělají. :D

Což nic nemění na tom, že je to zajímavý směr, který by si zasloužil dále zkoumat, neboť jeho výzkum stále ještě není dostačující.

Offline gvodrazka

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 1 001
  • Pohlaví: Mužské
Re: Karaité
« Odpověď #29 kdy: 28. Února 2008, 12:13:11 »
 ;)
Dotaz:
Nevystavuje se praktikující žid, pokud by se rozhodl zabývat se výzkumem karaitské víry, myšlení, literatury, reálií, etc., nebezpečí "avoda zara"?

gv

eleazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #30 kdy: 28. Února 2008, 14:12:16 »
Já nevím, ale v Bibli se o konverzi jakožto gijuru nic nepíše, stejně tak Bejt din je rabínský vynález (odvozen z Tóry, samozřejmě, ale to karaité neuznávají) - a takhle by bylo možné pokračovat dále. Jestliže karaité uznávají jen to, co se píše v Bibli, proč tedy dělají věci, které tam přímo ustanovené nejsou a jsou stanovené až druhotně
a co Rút, Kolev a další lidé, co se připojili k Izraeli. I proroci předpokládali, že někteří gojim se v budoucnosti budou chtít připojit

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #31 kdy: 28. Února 2008, 15:14:03 »
O karaizmu v Karaite Korneru nic nepíšou protože by museli opisovat Tanach.
Byla víra Saducejů postavená na negaci víry Farizejů?
Spor o to zda byla předána i Ústní Tora nebo ne je dost starý a v minulosti v Ústní Toru věřila jen menšina Židů.
Saducejové ani helenizovaná většina v ní nevěřila.
Máš pravdu že se v Bibli nepíše nic o konverzích, ale mnoho cizinců přijalo víru Izraele a bylo Izraelity adoptováno.
Některé národy byly dokonce přinuceny násilně přijmout judaizmus.
Karaitská konverze je velmi jednoduchá a probíhá za přítomnosti komunity, Bejt Din (který u karaitů není oficiální institucí) je spíš garantem pro izraelské úřady.
Dá se říct, že je to slavnostní přijetí komunitou.
Karaité mají halachu, ale jedná o tradice, ne o závazné zákony a předpisy.
Tóru považují za dostatečně jasnou, aby jí mohli aplikovat bez výkladů, úprav a vysvětlení.
Nemůžu si pomoci, ale já jsem si tento směr prostě oblíbila. ;)

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #32 kdy: 28. Února 2008, 15:15:33 »
;)
Dotaz:
Nevystavuje se praktikující žid, pokud by se rozhodl zabývat se výzkumem karaitské víry, myšlení, literatury, reálií, etc., nebezpečí "avoda zara"?

gv

Byli Saducejové modloslužebníci?

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #33 kdy: 28. Února 2008, 15:20:56 »
Karaite jsou v Jeruzaleme i v jinych izraelskych mestech. Tam na ne neni problem kontakt ziskat. Komunity v USA neznam.

Tady v Kanade, tedy v Toronte, znam dva a oba jsou byvali "evangelicals" t.j. protestanti , kteri se dali na Jews for Jesus, a zacli se ucit Hebrejsky. Jsou oba super zapaleni, a slavi vsechny zidovske svatky s elanem, i kdyz na jiny datum,
nebot tvrdi, ze v Jeruzaleme ustanovene datum svatku je pry chybne. S antisemity maji spolecneho to, ze samozrejme zide se myli, a talmud je vec hrozna.
Ja jim zase nikdy neopomenu poprat Vesele Vanoce.


Já bych řekla, že určují svátky podle Nového měsíce v Izraeli a začátek roku podle zralosti ječmene v Izraeli.

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #34 kdy: 28. Února 2008, 17:08:52 »
;)
Dotaz:
Nevystavuje se praktikující žid, pokud by se rozhodl zabývat se výzkumem karaitské víry, myšlení, literatury, reálií, etc., nebezpečí "avoda zara"?

gv

Určitě ne a to ze dvou důvodů:

1) Karaismus není modloslužba. Oni sice tvrdí, že něco dělají jinak, protože tak to je 100% správně, s čímž je možné nesouhlasit, ale avoda zara to určitě není.
2) Avoda zara není, když budu v rámci výzkumu studovat křesťanství, Nový zákon, islám, Korán, Avestu. To je touha VĚDĚT a POZNAT, nikoli modlářství, kolego ;) Koneckonců, kdo jiný, než židé by ,ěl světu přiblížit karaity?

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #35 kdy: 28. Února 2008, 17:28:32 »
Spor o to zda byla předána i Ústní Tora nebo ne je dost starý a v minulosti v Ústní Toru věřila jen menšina Židů.
Saducejové ani helenizovaná většina v ní nevěřila.

Já bych chtěl vidět ten cenzus obyvatelstva z roku -30 - +30 a výsledky výzkumu veřejného mínění v provincii Judea v té době.

Citovat
Karaité mají halachu, ale jedná o tradice, ne o závazné zákony a předpisy.
Tedy stejně jako Mišna, vždyť říkám, že je to v principu totéž, akorát se dali jinou cestou, než většina.

Citovat
Máš pravdu že se v Bibli nepíše nic o konverzích, ale mnoho cizinců přijalo víru Izraele a bylo Izraelity adoptováno.
Některé národy byly dokonce přinuceny násilně přijmout judaizmus.
Karaitská konverze je velmi jednoduchá a probíhá za přítomnosti komunity, Bejt Din (který u karaitů není oficiální institucí) je spíš garantem pro izraelské úřady.
Dá se říct, že je to slavnostní přijetí komunitou.

To jsou s prominutím prázdné fráze. Jedná se mi o to, že v Bibli není nikde popsán proces konverze a ustanovování Bejt dinu. A Libor Valko aka Jigal aka český karaita mi tvrdil, že karaité uznávají jenom a pouze to, co je napsáno v Bibli a nic navíc. Tohle svědčí o opaku nebo, co je horší, svědčí to o věrolomnosti současných představitelů karaitského hnutí, když mají něco jako "úlitby Izraeli" zapotřebí. Mimochodem, Libor Valko psal cosi o kontrole správnosti obřízky atd. takže úplná formalita to jistě nebyla.

Karaité jsou přece vládou Izraele bez výhrad uznáváni jako Židé a něco takového dělat nemusí. A vláda Izraele není totéž, co izraelský vrchní rabinát.

Citovat
Nemůžu si pomoci, ale já jsem si tento směr prostě oblíbila.


Já si zase oblíbil café latté  ;)

Citovat
Tóru považují za dostatečně jasnou, aby jí mohli aplikovat bez výkladů, úprav a vysvětlení.
Ale na Karaite korneru (https://www.karaite-korner.org/passover.shtml) s tímto tvrzením asi nesouhlasí tak úplně:

Beginning or End of the 14th?

The Torah commands that the Passover sacrifice be brought "In the First Month on the Fourteenth Day of the Month between the two evenings" (Lev 23,5). It is unclear from this verse whether what is being referred to is the period of dusk at the beginning of the 14th or the period of dusk at the end of the 14th.


Mají svou tradici komentářů a výkladů a překladů k Tóře - a velmi bohatou. Výklad k Tóře je potřeba, to tvrdí i karaité. A i karaité respektují své učence, i když jim Anan říkal něco jiného  :). Karaité i všechny ostatní skupiny v judaismu dávno pochopily, že se bez výkladů k Tóře neobejdou. A pak už je jedno, jestli ten systém výkladů budou nazývat halachou, ústní Tórou nebo jakkoli jinak.

e.weissova@centrum.cz

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #36 kdy: 28. Února 2008, 23:49:18 »
Mohl by mě prosím někdo vysvětlit,Karaité uznávají židovský původ po otci a ostatní židé po matce.
Jaký je v tom rozdíl? Platí to i na smíšená manželství?

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #37 kdy: 29. Února 2008, 09:54:31 »

Citovat
Tóru považují za dostatečně jasnou, aby jí mohli aplikovat bez výkladů, úprav a vysvětlení.
Ale na Karaite korneru (https://www.karaite-korner.org/passover.shtml) s tímto tvrzením asi nesouhlasí tak úplně:

Beginning or End of the 14th?

The Torah commands that the Passover sacrifice be brought "In the First Month on the Fourteenth Day of the Month between the two evenings" (Lev 23,5). It is unclear from this verse whether what is being referred to is the period of dusk at the beginning of the 14th or the period of dusk at the end of the 14th.


Mají svou tradici komentářů a výkladů a překladů k Tóře - a velmi bohatou. Výklad k Tóře je potřeba, to tvrdí i karaité. A i karaité respektují své učence, i když jim Anan říkal něco jiného  :). Karaité i všechny ostatní skupiny v judaismu dávno pochopily, že se bez výkladů k Tóře neobejdou. A pak už je jedno, jestli ten systém výkladů budou nazývat halachou, ústní Tórou nebo jakkoli jinak.
[/quote]

Možná by jsi měl dočíst článek celý a zjistil by jsi, že pro výklad "nejasné" pasáže jsou použity (pouze) jiné pasáže Tóry, to je zásadní rozdíl proti většinovému směru.

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #38 kdy: 29. Února 2008, 10:00:22 »
Mohl by mě prosím někdo vysvětlit,Karaité uznávají židovský původ po otci a ostatní židé po matce.
Jaký je v tom rozdíl? Platí to i na smíšená manželství?

Jedná se o to, že obě věci se týkají něčeho jinho. Po otci se dědí příslušnost ke kmeni - u kohenů je tomu tak dodnes, stejně tak u levitů. Viz Ezdráš, 2 kapitola:
59 Tito vyšli z Tel-melachu, z Tel-charši, z Kerúb-adánu a Imeru, ale nemohli prokázat, že jejich otcovský rod a původ je z Izraele:
60 synů Delajášových, synů Tóbijášových a synů Nekódových šest set padesát dva.
61 A z kněžských příslušníků synové Chobajášovi, synové Kósovi a synové Barzilaje, který si vzal za ženu jednu z dcer Barzilaje Gileádského a je nazýván jejich jménem.
62 Ti hledali svůj rodokmen v seznamu rodů, ale marně; proto byli vyloučeni z kněžství jako nezpůsobilí.
63 Místodržící jim zapověděl jíst ze svatých přídělů kněžských, pokud nebude ustanoven kněz pro posvátné losy urím a tumím.


Ale ohledně "židovství" - tedy víry - už je situace jiná:
Ezdráš 9:1 Když byly vyřízeny tyto záležitosti, přistoupili ke mně předáci a řekli: "Izraelský lid, ani kněží a levité, se neoddělili od národů zemí, páchají ohavnosti Kenaanců, Chetejců, Perizejců, Jebúsejců, Amónců, Moábců, Egypťanů a Emorejců.
2 Berou sobě i svým synům za ženy jejich dcery. Tak se mísí svaté símě s národy zemí. Předáci a představenstvo v této zpronevěře vedou."
3 Když jsem tu zprávu uslyšel, roztrhl jsem svůj šat i řízu, rval jsem si vlasy i vousy a seděl jsem jako omráčený.
...
12 Proto nedávejte své dcery jejich synům a jejich dcery neberte pro své syny! Neusilujte nikdy o pokoj s nimi ani o dobrodiní od nich! Buďte rozhodní a budete užívat dobrých darů země a navěky ji podrobíte pro své syny.«
...
Ezdráš 10:2 Tu promluvil Šekanjáš, syn Jechíelův, ze synů Élamových, a řekl Ezdrášovi: "Zpronevěřili jsme se svému Bohu, když jsme si přivedli ženy cizinky z národů země. Přesto je ještě pro Izraele naděje.
3 Uzavřeme nyní smlouvu se svým Bohem, že propustíme všechny ženy cizinky i jejich děti podle rozhodnutí Panovníka i těch, kdo se třesou před příkazem našeho Boha. Ať se stane podle Zákona


a dále celá desátá kapitola. Z toho vyplývá, že původ kmene se stále dědí po otci, ale pokud je dítě zplozeno z Izraelce a neizraelky, není židem, příslušníkem izraeského společenství. Je zkrátka důležité, aby matka byla Bat Jisrael.

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #39 kdy: 29. Února 2008, 10:00:42 »
Spor o to zda byla předána i Ústní Tora nebo ne je dost starý a v minulosti v Ústní Toru věřila jen menšina Židů.
Saducejové ani helenizovaná většina v ní nevěřila.

Já bych chtěl vidět ten cenzus obyvatelstva z roku -30 - +30 a výsledky výzkumu veřejného mínění v provincii Judea v té době.

To Saducejové nevěřili v Ústní Tóru je známá věc, stejně jako helenizovaná většina.
Ja bych řekla, že za to byli Farizeji často kritizováni. ;)

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #40 kdy: 29. Února 2008, 10:08:12 »
Citovat

Citovat
Tóru považují za dostatečně jasnou, aby jí mohli aplikovat bez výkladů, úprav a vysvětlení.
Ale na Karaite korneru (https://www.karaite-korner.org/passover.shtml) s tímto tvrzením asi nesouhlasí tak úplně:

Beginning or End of the 14th?

The Torah commands that the Passover sacrifice be brought "In the First Month on the Fourteenth Day of the Month between the two evenings" (Lev 23,5). It is unclear from this verse whether what is being referred to is the period of dusk at the beginning of the 14th or the period of dusk at the end of the 14th.


Mají svou tradici komentářů a výkladů a překladů k Tóře - a velmi bohatou. Výklad k Tóře je potřeba, to tvrdí i karaité. A i karaité respektují své učence, i když jim Anan říkal něco jiného  :). Karaité i všechny ostatní skupiny v judaismu dávno pochopily, že se bez výkladů k Tóře neobejdou. A pak už je jedno, jestli ten systém výkladů budou nazývat halachou, ústní Tórou nebo jakkoli jinak.

Možná by jsi měl dočíst článek celý a zjistil by jsi, že pro výklad "nejasné" pasáže jsou použity (pouze) jiné pasáže Tóry, to je zásadní rozdíl proti většinovému směru.

Není to rozdíl, ba naopak - to je stejné, jako rabínská analogie Gezera šava a Hekeš nebo Kal va-chomer. Vyplývá z toho, že Písmo je nutné vykládat nějakými metodami a to i u karaitů. A mám li stanovené metody, pak mám i cestu, jak lze vyvozovat halachu. Žel, o těchto metodách není v Tóře ani zmínka - jsou tedy stanovené ústní tradicí. Viz též https://cs.wikipedia.org/wiki/Rabínská_hermeneutika

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #41 kdy: 29. Února 2008, 10:13:38 »
Spor o to zda byla předána i Ústní Tora nebo ne je dost starý a v minulosti v Ústní Toru věřila jen menšina Židů.
Saducejové ani helenizovaná většina v ní nevěřila.

Já bych chtěl vidět ten cenzus obyvatelstva z roku -30 - +30 a výsledky výzkumu veřejného mínění v provincii Judea v té době.

To Saducejové nevěřili v Ústní Tóru je známá věc, stejně jako helenizovaná většina.
Ja bych řekla, že za to byli Farizeji často kritizováni. ;)

1) Většina nebyla helénizovaná, většina byla am ha-arec bez pozdější negativní konotace (mimochodem, helénizace byla právě to, proti čemu bojovali Makabejci a u prostého obyvatelstva úspěšně - a sami byli pozěji za helenizaci prostým lidem nenáviděni, stejně jako herodiáni). Viz Iosephus Flavius, Válka židovská (Iosepha snad nikdo nebude považovat za rabanitu, ne? :))
2) Saduceové nevěřili v Ústní Tóru, ale Saduceové tvořili také malé procento židovské populace - tím bych se neoháněl.

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #42 kdy: 29. Února 2008, 10:15:21 »
Citovat
Karaité mají halachu, ale jedná o tradice, ne o závazné zákony a předpisy.

Tedy stejně jako Mišna, vždyť říkám, že je to v principu totéž, akorát se dali jinou cestou, než většina.

Jedná se třeba o věci všeobecně známé a praktikované už v době před předáním Tóry, jako například obřízka nebo rituální porážka.
Karaité je nespojují s předáním Tóry. Plnění příkazů Tóry nemusí probíhat podle tradic, ty jsou spíše doporučením. Způsob plnění příkazů Tóry je zcela individuální záležitosti a není kontrolován nějakou náboženskou autoritou.


Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #43 kdy: 29. Února 2008, 10:34:58 »

Citovat
Máš pravdu že se v Bibli nepíše nic o konverzích, ale mnoho cizinců přijalo víru Izraele a bylo Izraelity adoptováno.
Některé národy byly dokonce přinuceny násilně přijmout judaizmus.
Karaitská konverze je velmi jednoduchá a probíhá za přítomnosti komunity, Bejt Din (který u karaitů není oficiální institucí) je spíš garantem pro izraelské úřady.
Dá se říct, že je to slavnostní přijetí komunitou.

To jsou s prominutím prázdné fráze. Jedná se mi o to, že v Bibli není nikde popsán proces konverze a ustanovování Bejt dinu. A Libor Valko aka Jigal aka český karaita mi tvrdil, že karaité uznávají jenom a pouze to, co je napsáno v Bibli a nic navíc. Tohle svědčí o opaku nebo, co je horší, svědčí to o věrolomnosti současných představitelů karaitského hnutí, když mají něco jako "úlitby Izraeli" zapotřebí. Mimochodem, Libor Valko psal cosi o kontrole správnosti obřízky atd. takže úplná formalita to jistě nebyla.

Karaité jsou přece vládou Izraele bez výhrad uznáváni jako Židé a něco takového dělat nemusí. A vláda Izraele není totéž, co izraelský vrchní rabinát.

[/quote]

Na toho jsem dostala kontakt, pak ještě na Chajika a Geršoma.
Karaité jsou sice uznávaní jako Židé, ale realita je že jsou v náboženských věcech Židé druhé kategorie. O kontrole obřízky jsem četla. Podmínkou uznání karaitské konverze izraelskými úřady (Karaité jsou mimo jurisdikci Vrchního rabinátu, což neznamená že na ně nemá vliv) byly dvě věci. Obřad mimo Izrael a kontrola obřízky nekaraitským mohelem. Pokud by tyto podmínky nesplnili, konverité by sice byli uznáni ostatními Karaity jako Židé, ne však izraelskými úřady.
Obřízka podmínka stanovená Torou pro to aby se muž mohl stát součástí Izraele. Akceptace komunitou sice není nařízení Tory, ale asi těžko by se někdo stal Židem, když by ho pak  komunita jako Žida neuznávala.

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #44 kdy: 29. Února 2008, 10:42:24 »
Mohl by mě prosím někdo vysvětlit,Karaité uznávají židovský původ po otci a ostatní židé po matce.
Jaký je v tom rozdíl? Platí to i na smíšená manželství?
Matrilineární dědičnost židovství, je rabínské rozhodnutí a vycházelo z docela logické úvahy a to, že otec není nikdy 100% jistý.
Karaité uznávají patrilineární dědičnost náboženství podle logiky Tóry. Příkladem může být pasáž Tóry, kdy syn Izraelky a Egypťana není označován za Izraelce. Naopak potomci Izraelitů a  neizraelitských žen, jsou považováni za Izraelce. Část Karaitů uznává dědičnost náboženství pouze v případě, že oba rodiče jsou Izraelité. ;)

Yanai

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #45 kdy: 29. Února 2008, 10:58:38 »

Možná by jsi měl dočíst článek celý a zjistil by jsi, že pro výklad "nejasné" pasáže jsou použity (pouze) jiné pasáže Tóry, to je zásadní rozdíl proti většinovému směru.
[/quote]

Není to rozdíl, ba naopak - to je stejné, jako rabínská analogie Gezera šava a Hekeš nebo Kal va-chomer. Vyplývá z toho, že Písmo je nutné vykládat nějakými metodami a to i u karaitů. A mám li stanovené metody, pak mám i cestu, jak lze vyvozovat halachu. Žel, o těchto metodách není v Tóře ani zmínka - jsou tedy stanovené ústní tradicí. Viz též https://cs.wikipedia.org/wiki/Rabínská_hermeneutika
[/quote]

Dt 13,1 Všechno, co vám přikazuji, budete bedlivě dodržovat. Nic k tomu nepřidáš a nic z toho neubereš.

Dt 30,10 budeš-li poslouchat Hospodina, svého Boha, a dbát na jeho přikázání a nařízení, zapsaná v knize tohoto zákona, a navrátíš-li se k Hospodinu, svému Bohu, celým svým srdcem a celou svou duší.
30,11 Tento příkaz, který ti dnes udílím, není pro tebe ani nepochopitelný, ani vzdálený.
30,12 Není v nebi, abys musel říkat: "Kdo nám vystoupí na nebe, vezme jej pro nás a ohlásí nám jej, abychom ho plnili?"
30,13 Ani za mořem není, abys musel říkat: "Kdo se nám přeplaví přes moře, vezme jej pro nás a ohlásí nám jej, abychom ho plnili?"
30,14 Vždyť to slovo je ti velmi blízko, ve tvých ústech a ve tvém srdci, abys je dodržoval.

Karaité se řídí tímto principem, tedy že Tóra má jasný a pochopitelný význam a nepotřebuje výklad nějakou náboženskou autoritou.

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #46 kdy: 29. Února 2008, 11:14:55 »
OK Jigale  ;D Vždyť já ti to neberu  ;D
« Poslední změna: 29. Února 2008, 11:16:53 od Elazar »

Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #47 kdy: 29. Února 2008, 11:21:34 »
Citovat
Karaité mají halachu, ale jedná o tradice, ne o závazné zákony a předpisy.

Tedy stejně jako Mišna, vždyť říkám, že je to v principu totéž, akorát se dali jinou cestou, než většina.

Jedná se třeba o věci všeobecně známé a praktikované už v době před předáním Tóry, jako například obřízka nebo rituální porážka.
Karaité je nespojují s předáním Tóry. Plnění příkazů Tóry nemusí probíhat podle tradic, ty jsou spíše doporučením. Způsob plnění příkazů Tóry je zcela individuální záležitosti a není kontrolován nějakou náboženskou autoritou.



A jak byly všeobecně známé třeba věci ohledně šchity? Asi tím, že si je lidé předávali ústně jeden od druhého, že? Když neměli internet ani stálou adresu....

Offline gvodrazka

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 1 001
  • Pohlaví: Mužské
Re: Karaité
« Odpověď #48 kdy: 29. Února 2008, 11:25:51 »
Citace: gvodrazka  Včera v 12:13:11
Původní dotaz:
Nevystavuje se praktikující žid, pokud by se rozhodl zabývat se výzkumem karaitské víry, myšlení, literatury, reálií, etc., nebezpečí "avoda zara"?
gv

Elazar:
Určitě ne a to ze dvou důvodů:
1) Karaismus není modloslužba. Oni sice tvrdí, že něco dělají jinak, protože tak to je 100% správně, s čímž je možné nesouhlasit, ale avoda zara to určitě není.
2) Avoda zara není, když budu v rámci výzkumu studovat křesťanství, Nový zákon, islám, Korán, Avestu. To je touha VĚDĚT a POZNAT, nikoli modlářství, kolego  Koneckonců, kdo jiný, než židé by ,ěl světu přiblížit karaity?



Vášnivě nesouhlasím :o

Je třeba mít neustále na paměti, že každá z těchto knih, manuálů, informativních studií apod., ze kterých „studujete“, byla vyrobena či užívána pro účely „avoda zara“, ne pro „populární přehled“. Lze to jednoduše předpokládat, neboť nikdo nevytiskl např. mešní misál, korán apod. pro účely beletrie. Samozřejmě, že zrovna vy se při jejich čtení se neklaníte a nevzýváte idoly. Ale tím, že je studujete, srovnáváte. Porovnáváte naši víru s idolatrií. Zvědavě nahlížíte „sousedovi přes plot“. Nutí vás to k pochybnostem oběma směry. Jestliže směrem k idolatrii – dobře. Směrem k naší víře – špatně. A v tom je to riziko.
Navíc tím, že studujete, získáváte prospěch. Přímo hned nebo zprostředkovaně s odstupem času. Avšak získávat prospěch z věcí, sloužících původně k „avoda zara“, se nesmí (Jore Dea 142:2-7). Možno zajít ještě dál: Věci vztahující se k idolatrii by měly být vyhledány a zničeny (Jore Dea 146:14-15).

K čemu potřebuje praktikující žid znát postuláty různých idolatrií? Pokud jsou odlišné od naší víry, jsou škodlivé, pokud jsou kompatibilní, jsou zbytečné.

Masechet Avoda Zara 54 b říká:
Ptali se našich starších v Římě: „Když si váš b“h nepřeje idolatrii, proč nezničí idoly?“ Odpověděli: „Kdyby to bylo něco zbytečného pro svět, b“h by to zničil. Ale lidé vzývají slunce, hvězdy a planety, měsíc… a to by měl tak důležité věci zničit kvůli bláznům?!“ Římané nato řekli: „Když je to tak, nechť zničí co je pro svět nepotřebné a ponechá co je pro svět důležité.“ Naši starší odpověděli: „Kdyby to tak udělal, posílili bychom jen ruce modloslužebníků, kteří by si řekli – buďme si jisti, že jsou to posvátné věci a proto nebyly zničeny.“

.......
Resumé: buďme si proto jisti, že všem těm idolatrickým pomůckám nepřikládá b“h většího výslovného významu a neničí je proto, aby nedošly u modloslužebníků ještě většího významu.
To jen my, slabí lidé, jim svým studováním a zvědavým nahlížením do nich přikládáme význam, který nemají.

Mějte se všichni fajn

Šabat šalom
a
gite woch
 :)
gv




Elazar

  • Host
Re: Karaité
« Odpověď #49 kdy: 29. Února 2008, 11:28:51 »
Dovolím si malou citaci z wiki:

Karaitský judaismus zná termín sevel ha-jeruša, doslova „jho dědictví“, který na jednu stranu nařizuje určité principy přijmout, jsou-li podloženy tradicí, podle Ananovy doktríny „nedbejte na má rozhodnutí“ ovšem ponechává značnu volnost ve výkladu. Karaismus tak na jedné straně dovoluje chápat Bibli na individuální úrovni, na druhou stranu je velmi rigidní ohledně jakékoli změny již přijaté tradice.

Z původního velmi individualistického přístupu se karaismus v regulérní náboženský směr, se svou vlastní tradicí a zákony, stanovenými na podobných pincipech jako zákony v rabínském judaismu. Tento proces konsolidace byl zahájen Jehudou Hadasim ve 12. století a dokončen Elijahem Bašjazim.

Následující principy jsou normativními pravidly, na kterých je možné podle karaismu vyvozovat nařízení a zákony:
Doslovný význam biblického textu
Obecný konsensus obce nebo komunity
Závěry vyvozené z Písma na základě analogie - hekeš
Znalost vyvozená na základě rozumu a inteligence. Tato zásada není obecně přijímána všemi karaity. Princip analogie byl aplikován velmi široce, od striktnější varianty gezera šava až po velmi volnou analogii. Jehuda Hadasi ustanovil ve svém díle Eškol ha-kofer téměř 80 hermeneutických pravidel, zahrnujících i pravidla talmudická. Nejužívanějšími pravidly jsou následující:
Analogie a výklad sousedních slov a pasáží (smuchin)
Kal va chomer
Klaf u-frat, prat u-chlal
Rozšíření významu (hagbara)
Ustanovení vyvozená z rozšiřujícího či restriktivního významu určitých slov (stejný princip jako rabínské ribuj a mi’ud)


Nemá někdo k dispozici dílo Eškol ha-kofer, aby to bylo možné ověřit? Mě osobně by to docela zajímalo. Klidně i v elektronické podobě.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15