Judaismus > Obecná náboženská debata
Karaité
Elazar:
--- Citace: gvodrazka kdy 29. Února 2008, 11:25:51 ---Citace: gvodrazka Včera v 12:13:11
Původní dotaz:
Nevystavuje se praktikující žid, pokud by se rozhodl zabývat se výzkumem karaitské víry, myšlení, literatury, reálií, etc., nebezpečí "avoda zara"?
gv
Elazar:
Určitě ne a to ze dvou důvodů:
1) Karaismus není modloslužba. Oni sice tvrdí, že něco dělají jinak, protože tak to je 100% správně, s čímž je možné nesouhlasit, ale avoda zara to určitě není.
2) Avoda zara není, když budu v rámci výzkumu studovat křesťanství, Nový zákon, islám, Korán, Avestu. To je touha VĚDĚT a POZNAT, nikoli modlářství, kolego Koneckonců, kdo jiný, než židé by ,ěl světu přiblížit karaity?
Vášnivě nesouhlasím :o
Je třeba mít neustále na paměti, že každá z těchto knih, manuálů, informativních studií apod., ze kterých „studujete“, byla vyrobena či užívána pro účely „avoda zara“, ne pro „populární přehled“. Lze to jednoduše předpokládat, neboť nikdo nevytiskl např. mešní misál, korán apod. pro účely beletrie. Samozřejmě, že zrovna vy se při jejich čtení se neklaníte a nevzýváte idoly. Ale tím, že je studujete, srovnáváte. Porovnáváte naši víru s idolatrií. Zvědavě nahlížíte „sousedovi přes plot“. Nutí vás to k pochybnostem oběma směry. Jestliže směrem k idolatrii – dobře. Směrem k naší víře – špatně. A v tom je to riziko.
Navíc tím, že studujete, získáváte prospěch. Přímo hned nebo zprostředkovaně s odstupem času. Avšak získávat prospěch z věcí, sloužících původně k „avoda zara“, se nesmí (Jore Dea 142:2-7). Možno zajít ještě dál: Věci vztahující se k idolatrii by měly být vyhledány a zničeny (Jore Dea 146:14-15).
K čemu potřebuje praktikující žid znát postuláty různých idolatrií? Pokud jsou odlišné od naší víry, jsou škodlivé, pokud jsou kompatibilní, jsou zbytečné.
Masechet Avoda Zara 54 b říká:
Ptali se našich starších v Římě: „Když si váš b“h nepřeje idolatrii, proč nezničí idoly?“ Odpověděli: „Kdyby to bylo něco zbytečného pro svět, b“h by to zničil. Ale lidé vzývají slunce, hvězdy a planety, měsíc… a to by měl tak důležité věci zničit kvůli bláznům?!“ Římané nato řekli: „Když je to tak, nechť zničí co je pro svět nepotřebné a ponechá co je pro svět důležité.“ Naši starší odpověděli: „Kdyby to tak udělal, posílili bychom jen ruce modloslužebníků, kteří by si řekli – buďme si jisti, že jsou to posvátné věci a proto nebyly zničeny.“
.......
Resumé: buďme si proto jisti, že všem těm idolatrickým pomůckám nepřikládá b“h většího výslovného významu a neničí je proto, aby nedošly u modloslužebníků ještě většího významu.
To jen my, slabí lidé, jim svým studováním a zvědavým nahlížením do nich přikládáme význam, který nemají.
Mějte se všichni fajn
Šabat šalom
a
gite woch
:)
gv
--- Ukončit citaci ---
Klidně i bez vášní - se vším, co jste napsal, je možné za určitých okolností souhlasit. Stojí to a padá ovšem s tím, že Karaité nekonají Avoda zara.
Yanai:
1) Většina nebyla helénizovaná, většina byla am ha-arec bez pozdější negativní konotace (mimochodem, helénizace byla právě to, proti čemu bojovali Makabejci a u prostého obyvatelstva úspěšně - a sami byli pozěji za helenizaci prostým lidem nenáviděni, stejně jako herodiáni). Viz Iosephus Flavius, Válka židovská (Iosepha snad nikdo nebude považovat za rabanitu, ne? :))
2) Saduceové nevěřili v Ústní Tóru, ale Saduceové tvořili také malé procento židovské populace - tím bych se neoháněl.
[/quote]
Makabejší bojovali proti helenizaci, v Ústní Tóru nevěřili a nenáviděli je hlavně Farizejové ;)
Helenizace Židů dosahovala v Malé Asii a Blízkém Východě vysokého stupně.
Saducejové byli stejně jako Farizejové velmi malá skupina. Rozdíl je v tom, že se v případě Saducejů jednalo o skupinu aristokratů a vysokého kléru a proto je jasné, že nemohli být početní.
Elazar:
Jasně Jigale, to už tady taky bylo. ;D
Elazar:
Já si dovolím ješrě jednu citaci z wiki.
I když byly makabejské války vedeny ideologicky jako boj proti helenismu, který poskvrňoval čistotu židovské víry, hasmonejská dynastie přijala všechny hlavní rysy helenistických panovníků své doby. Navenek Hasmonejci využívali slabostí svého okolí a rozšiřovali své území, uvnitř pak si nárokovali co největší moc. Většinou se v jejich osobách spojovaly dvě základní funkce světského panovníka a velekněze, což vedlo i k vyhroceným sporům mezi nimi a některými náboženskými skupinami, především farizeji, kteří požadovali návrat k původním myšlenkám makabejského povstání.[18] Tento spor vyvrcholil v roce 88 př. n. l., když jich Alexander Jannaj nechal několik set ukřižovat a jejich rodiny před jejich zraky pobít. V židovské společnosti se tak stále více prohlubovalo rozdělení, které pak nakonec bylo jedním z nejhlavnějších důvodů porážky během první židovské války.
[18] SCHÄFER, Peter. Dějiny židů v antice od Alexandra Velikého po arabskou nadvládu. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-633-6. str. 73.
Zbývá jen doplnit, že v následujíci občanské válce, po které de Iosepha nenáviděl Janaje celý lid, byli po jeho smrti zase in favor farizeové za vlády Salome Alexandry. Její synové, Aristobulos a Hyrkán pak podporovali každý jnou stranu. Takže situace není tak černobílá, jak se Jigal snaží nastínit.
gvodrazka:
:)
Stejně jako všichni učenci rabínského judaismu, tak Rambam prohlásil, že všichni, kdož neuznávají b“žský původ tora šebe´al pé, jsou heretici. Ti, kdož jsou heretici, konají „avoda zara“!
Pozor, pojem „avoda zara“ nelze chápat úzce jako pouhou činnost uctívačů idolů nebo heretiků, ale je třeba ji vykládat v širším významu: i jako činnost těch, kteří se na jejich konání nějak podílejí, resp. používají jejich reálie, potraviny, vstupují s nimi ve styk, čtou jejich knihy, dívají se na jejich modly, poslouchají jejich liturgické zpěvy, apod. (viz Jore Dea). „Avoda zara“ je např. i to, kdybych třeba prodával nežidům Bibli Kralickou.
Tak a už nehnu prstem.
Šabes!
:)
gv
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi