Judaismus > Obecná náboženská debata
Karaité
karaitecz:
--- Citace: achab kdy 6. Června 2007, 02:55:17 ---be*H a jak karaité vysvětlují ten příběh s obřízkou, kterou Cipora provádí. Nelze to vnímat jako konverzi (gijur)? Pak je ale matrelienární pravidlo do jisté míry tórou obhajitelné
-acb-
--- Ukončit citaci ---
Tora nas informuje ze synove Mosheho nebyli obrezani a ze je Cipora obrezala kamenem!
O konverzi nas Tora v tomto pripade neinformuje, da se rict ze se TaNaCH nikde o konverzi primo nezminuje.
Mozna tam mela Cipora rabinsky Bet Din ve schtrajmlech a rabanitsky mohel s pejzama v plstenem klobouku po ni dodelal kamenem periju a pak ponorili kluky do mikve. ;D
karaitecz:
Z TANACHu je zřejmé, že se lidstvo dělí na čtyři duchovní úrovně:
1) Modláři - to je každý kdo se modlí k nepravým bohům či uctívá něco, nebo někoho jiného než JHVH. Do této kategorie patří i ateisté.
2) Boha se obávající pohané - tedy ti pohané, kteří uznávají, že JHVH je Bůh Israele, a že JHVH je jediný a pravý Bůh, ale nedodržují Toru.
3) Hosté/Gerim - nejedná se o rabanitské chápání Gera, tj. konvertity. Ger je někdo, kdo přijal zákon tak jak je obsažen v naší milované Toře, a je někde na půli cesty mezi Boha se obávajícím pohanem a Israelitou.
4) Israelita - rodilý či konvertita
https://www.karaitskyjudaismus.estranky.cz/stranka/duchovni-urovne
achab:
bs*d Já to myslel spíš tak, že mládenci už nebyli osmidenní (patrně), když se to stalo. Anebo ano. Je brit osmého dne nesmysl ? Pak by se ovšem (kdyby k události chatan damim) nedošlo osmého dne po narození Geršoma a spol. dalo přinejmenším přemýšlet
1/ proč obřízka i opožděná
2/ není to uvedení do brit do jisté míry gijurem ? Protože jinak by to nebyli židé?
3/ jestliže je židovský otec pod dvar tora povinen obřezat každého svého syna, jak jsou na tom děti ve smířených manželstvích ? Platí tam ta povinnost také? anebo je rezignování na postuláty jidiškajt (otcem) automaticky nímáno jako rozchod s občinou Jisroele ?
Díkes
-acb-
Vader:
Nasleduje citace z Info-tour.net , ale velmi podobne state jsou k nalezeni prakticky vsude. Je-li u nich moznost diskuse, vetsinou je tam jen jedno jmeno. Nediskutuje, vede monolog. Nenavistny a zlucovity monolog. Podepisuje se jako Jigal ;)
Karaité se oddělili od rabínského judaismu ve středověku, jejich zakladatelem byl v 9. století Anan ben David, který odmítl právní autoritu ústního zákona obsaženého v Talmudu (prý z uražené ješitnosti, když nebyl zvolen exilarchou, tj. vůdcem babylonského židovstva). Intelektuální kroužek, který vedl, se rozpadl na mnoho směrů, ale pouze jeden z nich, zastoupený Benjamin ben Moše Nehávendím, se zachoval dodnes. Pod vlivem islámu se vyvinul v puristický, ale intelektuálně plodný směr, který prožil zlatý věk ve 12.- 14. století. Karaité (hebrejsky bnej mikra - synové Písma)se řídili pouze Starým zákonem a zdůrazňovali povinnost žít v zemi izraelské - skutečně tu mezi 9.-11. stoletím tvořili většinu židovských obyvatel. Dnes žijí v Izraeli (především v Ramle) v počtu asi sedmi tisíc, tvoří endogamní společenství.
nillbert:
--- Citace: Vader kdy 7. Června 2007, 23:49:23 ---.....Je-li u nich moznost diskuse, vetsinou je tam jen jedno jmeno. Nediskutuje, vede monolog. Nenavistny a zlucovity monolog. Podepisuje se jako Jigal ;)
--- Ukončit citaci ---
A co ho brát prostě takovýho jakej je? Nemůžou bejt všichni "ideální"...podle našich představ... :-) Na mě jednou taky vystartoval na novinkách(.cz) ...no a co? ...předevšim je to Žid - je náš - tak ho nezavrhujme - a snažme se ho pochopit! ;-)Často se tu měsíce hádáme s různými blbi z ulice , kteří sem očividně přišli jen prudit - a taky tu s námi žijí v roztomilé symbioze :-)
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi