Autor Téma: odpuštění hříchů  (Přečteno 3451 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

bortus

  • Host
odpuštění hříchů
« kdy: 19. Červen 2009, 13:14:03 »
Zakládám nové téma, protože během diskuze o Schráně Smlouvy to zůstalo u chrámu...a pořásd mě tato otázka zajímá.

Chápu důsledky neexistence chrámu i řešení odpuštění pokáním namísto obětí.
Přesto - podle Tory je odpuštění spojeno s obětí za hřích. Pokud ale neexistuje chrám, oltář, koheni atd., tak nelze tyto oběti přinášet.
Tedy alespoň podle toho, jak chápu obětní řády dané Bohem.
Bůh tato nařízení o obětech nezměnil, ačkoliv by šlo podle Izaiáše 1 povědět, že podstatné je pro Boha skutečné pokání, nežli formální oběť.
Přesto se obávám, že právoplatné odpuštění přichází na základě vykonání dané oběti. Proto se ptám, jak se řeší otázka odpuštění ve vztahu k Toře. Zda je legitimní považovat pouhé pokání za dostatečné k odpuštění. Přeci jen ústní tradice je fajn, ale Tora je Tora.

Díky moc za odpovědi - Jirka

Offline Vader

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 624
  • Pohlaví: Mužské
Re: odpuštění hříchů
« Odpověď #1 kdy: 19. Červen 2009, 14:54:55 »
...Zda je legitimní považovat pouhé pokání za dostatečné k odpuštění...

Nemam nic proti vasim vyrokum, ale tohle me tak trochu "koplo" jako staticky vyboj.
Tsuva v plnem rozsahu bud je, nebo neni. Ja ji povazuji za binarni - 1 nebo 0. A co me tak nadzvedlo ? To slovo "pouhe". Znam lidi, kteri nejsou tshuvy, pokani ci jakkoliv to chete nazvat, vubec schopni.
Shabat shalom a krasny vikend  :)

Offline gvodrazka

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 988
  • Pohlaví: Mužské
Re: odpuštění hříchů
« Odpověď #2 kdy: 19. Červen 2009, 15:16:23 »
 :D

Odpuštění. Jo, to se řekne. ;D

Předkládám jen letmé theze:

V antickém Izraeli,  na rozdíl od jeho pohanských sousedů, rituál oběti není neodmyslitelně účinný. Je tu jisté omezení a to, že obětí mohou být odčiněny jen neúmyslné hříchy (במדבר Bemidbar 15:22-29) Evidentní, úmyslné pohrdání svatostí B“H nemůže být odčiněno nějakou obětí či jinými prostředky.
Eo ipso, akcent je kladen spíše na kvalitu hříchu, resp. pokání, nežli na samotný chrámový akt. Který ovšem neztrácí na významu.

Po zániku Bejt Mikdaš se proto těžiště této problematiky přesouvá nutně zcela do duchovní sféry.

1. bejn adam le Makom = hříchy mezi člověkem a B“H
2. bejn adam lechavero  = hříchy mezi člověkem a jeho bližním

1. I když je odpuštění B“H rozsáhlé, zahrnuje jen ty hříchy, které směřují proti němu. Odpustí i hřích proti bližnímu - ovšem, je-li viníkovi odpuštěn poškozeným. To je důvod, proč musíme usilovat o odpuštění poškozeného. Tady se dostáváme k široké problematice Jom Kipuru.

2. je zakázáno být neoblomný a nebýt k utišení. …odpuštění je přirozené mezI Bnej  Jisrael (volně podle Mišne Tóra, Tešuva 2:10).
Aby měl viník právo na odpuštění, musí se obrátit na poškozeného – ten, kdo se třikrát upřímně omluví za chybu proti jinému, má nárok na odpuštění. (Šulchan Aruch, O.Ch. 606:1)

Rav Nachman z Braclavi, z"l, soudí, že není hříchu, který by nebyl odpuštěn na základě upřímného pokání.

Původce hříchu, spojeného se škodou, musí nesporně učinit různé kompenzační platby, ale hlavně musí žádat o odpuštění. V ideálním případě je poškozený povinen odpustit. Neodpustí-li, je nazýván „achzari“ (krutý - ve významu „neodpouštějící“)

Rabíni jdou i dál v tom směru, že nejenže by měl poškozený být připraven odpustit, ale ještě by se měl modlit, aby B“H odpustil hříšníkovi ještě dříve, než začal prosit o odpuštění.


Gut šabes lekulam  :D



« Poslední změna: 19. Červen 2009, 15:28:28 od gvodrazka »

bortus

  • Host
Re: odpuštění hříchů
« Odpověď #3 kdy: 19. Červen 2009, 18:15:54 »
Zdravím Vadera.

Slovem "pouhé" myslím to, zda opravdu stačí k odpuštění hříchů pokání bez předepsaných obětí. Jde o legitimnost podle Tory.
Když to přirovnám na příkladu - pokud v obchodě omylem "sundám" regál se zbožím, které se rozbije, tak jestli stačí poprosit o odpuštění a omluvit se, nebo jestli je třeba škodu nahradit tak, jak o to daný obchod požádá.

Proto zmiňuji ono "pouhé", ačkoliv vím, že skutečné pokání není jednoduché a málokdo a málokdy je ho schopen. Narozdíl od letmých, či formálních proseb o odpuštění je skutečné pokání o něčem jiném. Znám to osobně příliš dobře a sám vím, že skutečných pokání nebylo zdaleka tolik, jako "rádoby-pokání".
Pokud jsem se někoho dotknul, tak se omlouvám, ale otázka nebyla o zlehčování pokání, ale spíše o jeho plnohodnosti ve srovnání s požadavky Tory ohledně odpuštění na základě předepsaných obětí.

Shalom Šabat

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: odpuštění hříchů
« Odpověď #4 kdy: 21. Červen 2009, 17:45:40 »
Přiznám se, že jsem nikdy nepochopil proč se našlo nespočet způsobů jak Tórou předepsané oběti nahradit, místo toho aby se hledal způsob jak oběti a kněžský systém obnovit.
Zdá se, že by někteří lidé přišli obnovou obětí a knězského systému o dobře placenou práci, protože knězem nemůže být každý, a tak se obnovu snaží co nejvíce oddálit  ;D  >:D   ???
יואל טייטלבוים

achab

  • Host
Re: odpuštění hříchů
« Odpověď #5 kdy: 21. Červen 2009, 21:25:53 »
Možná by ze všeho nejdříve stálo za to definovat si *oběť a *korban. A pokusit se ve vlastní mysli zjistit, jestli mezi těmi pojmy (tak jak jsou dnes obecně vnímány) není náhodou zatracenej rozdíl.
Potom bych hledal *pšat  (tedy ten nejprvoplánovější překlad) pojmu a kategorie *tešuva.
Nu a pak bych si přečetl první tři kapitoly z Berešit...
Ono se to propojí...
-acb-

martindeporres

  • Host
Re: odpuštění hříchů
« Odpověď #6 kdy: 22. Červen 2009, 08:43:08 »
...Zda je legitimní považovat pouhé pokání za dostatečné k odpuštění...

Nemam nic proti vasim vyrokum, ale tohle me tak trochu "koplo" jako staticky vyboj.
Tsuva v plnem rozsahu bud je, nebo neni. Ja ji povazuji za binarni - 1 nebo 0. A co me tak nadzvedlo ? To slovo "pouhe". Znam lidi, kteri nejsou tshuvy, pokani ci jakkoliv to chete nazvat, vubec schopni.
Shabat shalom a krasny vikend  :)
Hodil bych jako argument ten známý Davidův žalm ( Smiluj se nade mnou..). Mám za to, že pokání je v první řadě  otázkou určitého vnitřního postoje a poznání. Ta oběť, náhrada škody, snaha o vnější urovnání už je důsledek a vnější projev toho, co se odehrálo v nitru člověka a připomenutí i pro něj, že " Himmel ist nicht billig" a následné vymazání záznamu o hříchu.  Jsem sice přesvědčen o tom, že Nejvyšší odpouští už v první fázi, ovšem i když řeknu milionkrát " B.že odpust" a nepokusím se ani částečně o nápravu svých chyb a svého jednání, stále někde zůstane záznam o tom, co jsem provedl a je otázkou, jestli jsem ty svoje prosby o odpuštění myslel skutečně upřímně. Z toho důvodu  myslím, že není dobré ty dvě části pokání trhat od sebe. Ale je to můj názor a já jsem v otázkách víry tak trochu šťoura a vždycky se nějak snažím dospět i k rozumovému odůvodnění proč co jak funguje a má být.
Otázka pro gvodrazku: pokud poškozený neodpustí, nedopouští se náhodou toho, že si ten hřích  přetahuje na sebe a de facto ho stále na sobě nese se všemi jeho důsledky? 

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 
TOPlist