fórum komunity Eretz

Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: Luciana kdy 23. Listopadu 2007, 21:46:23

Název: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Luciana kdy 23. Listopadu 2007, 21:46:23
Zdravím ty, kteří mě pozvali na Vaše stránky, to v první řadě. Chtěla bych se informovat, jak je to s pojmem vyvolenosti v Judaismu, co se tím vlastně myslí? Zda jde o to, že lidé, kteří se hlásí k Judaismu, jsou nějací lepší, zda se za lepší považují, či zda má tento pojem v tomto náboženství nějaký jiný význam. Z hlediska křesťanství jsou si všichni lidé před Bohem rovni, jak je to v Judaismu? Děkuji za odpověď.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 24. Listopadu 2007, 17:08:23
Pojem vyvolenosti v zidovstvi nema nic spolecneho s "vyvolenosti" ve smyslu "nadrazenosti", jak si ji mnozi vykladaji. Byt "vyvolenym" znamena byt "zvlastnim vlastnictvim" B-ha a jako Jeho "zvlastni vlastnictvi" vystupovat - tzn. dodrzovat Jeho prikazy, zit podle nich. Vse je na principu smlouvy - neco za neco. Budu vas mit rad a zaridim, aby se vam darilo, ale vy za to budet uctivat jen a jen Me, nikoho jineho, budete dodrzovat Ma prikazani atd. Tot vse. Pokud ne, tak s vami zatocim.. Takze - pokud nam nekdo nase "vyvoleni" zavidi, tak at jde do toho, nikdo mu nebrani.

Pokud nekdo chape pojem "vyvoleny" jako "nadrazeny", tak ten clovek je, obavam se, pod pychologickym vlivem nacisticke ideologie ubermenschen a untermenschen nebo nejakeho podobneho svinstva.

Co se tyce presvedceni, ze "jsme lepsi", tak v urcitem smyslu si toto o sobe mysli kazde nabozenstvi a kazda ideologie. Krestane vsech denominaci si mysli ze jsou jeden lepsi nez druhy. Muslimove si mysli, ze jsou rovnez lepsi, nez ostatni. Ateiste se domnivaji, ze jsou uplne nejlepsi, nez vsichni ti panbickari...
Pravicaci si mysli, ze jsou lepsi nez levicaci a levicaci si mysli, ze jsou lepsi, nez pravicaci.
Takze v tomto smyslu se kazde nabozenstvi a kazdy verici dotycneho nabozenstvi a kazda ideologie
povazuje za tu "lepsi".
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: fanuel kdy 24. Listopadu 2007, 18:58:24
Zdravím, je hodně povolaných ale málo vyvolených jde o to jak se kdo na to podívá.Z duchovního pohledu si (B) vyvolil Abrhama jako zakladatele rodu Izraelitů a dal mu slovem příkaz aby opustil modloslužebnou společnost v Kald. Uru a následoval ho do Kanánu.Tím že poslechl se stal spravedlivým neboli je mu to počteno za spravedlnost skrze víru i uvěřil.Neboli byl vyvolen ze všech okolních národů k určitému úkolu, tím se projevuje (B) Izraele neboli Jude.Tolik k vyvolenosti až po smlouvu a úmluvu na hoře Sinaj. Jde o určité učení dané samotným (B) skrze Mojžíše obsahem pět knich neboli Tora. Stanek (Fanuel)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Scooolie kdy 24. Listopadu 2007, 18:59:33
Co se tyce presvedceni, ze "jsme lepsi", tak v urcitem smyslu si toto o sobe mysli kazde nabozenstvi a kazda ideologie. Krestane vsech denominaci si mysli ze jsou jeden lepsi nez druhy.

Ne, tak to není. Křesťané si myslí, že našli  správnou cestu k Pánu, ale ne, že jsou proto lepší. Ba naopak. Doporučuji k pochopení nastudovat podobenství o farizeovi a celníkovi (Lukáš 18:10 a násl.)  ;)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Vader kdy 24. Listopadu 2007, 21:37:59
Chtěla bych se informovat, jak je to s pojmem vyvolenosti v Judaismu, co se tím vlastně myslí?

Nazaretsky mel rad podobenstvi, ja take. Takze sem s jednim : pri sprave serveru si vrchni admin vybral (vyvolil) jednoho ze systemaku, aby vetsinu prace oddrel sam. Jo, odmena v pripade uspechu by byla pekna, ovsem v pripade neuspechu naopak trest horsi, nez pro ostatni systemaky. Je snad ten "vyvoleny" systemak lepsi, nez ostatni ? Ne, ma jen beze zbytku dodrzovat obeznik admina, ve kterem se pravi "nikdy nepouzijes prikaz chown, nevysles kill -9, nehacknes account kolegy sveho" a podobne. Ma byt jakousi "vystavni skrini" IT teamu a ma drit do umoru na tom, aby server nespadl. Enter...ehm...Amen.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Scooolie kdy 24. Listopadu 2007, 23:16:14
Tak, tak... a my křesťanští systémáci mezitím paříme Doom a víme, že pokud se něco semele, pak nám náš Šéf odpustí - budeme-li upřímně litovat. Protože On je všemohoucí  ;)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 25. Listopadu 2007, 10:32:22
Co se tyce presvedceni, ze "jsme lepsi", tak v urcitem smyslu si toto o sobe mysli kazde nabozenstvi a kazda ideologie. Krestane vsech denominaci si mysli ze jsou jeden lepsi nez druhy.

Ne, tak to není. Křesťané si myslí, že našli  správnou cestu k Pánu, ale ne, že jsou proto lepší. Ba naopak. Doporučuji k pochopení nastudovat podobenství o farizeovi a celníkovi (Lukáš 18:10 a násl.)  ;)

Scoolie, kez by to tak bylo :-D Jiste si pamatujete na nasi debatu o Michalu Seminovi... BTW - presne o tom, ze zkratka "ja znam spravnou cestu/zpusob" jsem psal (ne o tom, ze po te ceste clovek nutne chodi, to necht si kazdy prebere). Nebo si snad prumerny protestant nemysli, ze jeho uceni je v nekterych ohledech lepsi, nez uceni katolicke cirkve?  ;)

(Abych to upresnil:clovek zastavajici urcity nazor (jedno zda nabozenstvi ci politickou orientaci) a domniva se, ze ideologie je v jadru spravna, lec neni si vzdy jisty spravnosti chovani = normalni kriticky a rozumne uvazujici clovek.
clovek zastavajici nazor, ze ideologie je spravna a konani rovnez, vzdy za kazdych okolnosti = fanatik. Ja psal o tom prvnim pripadu, o tech druhych nema cenu psat.)


Off topic - ten pribeh v evangeliu je dobry, jen ma z meho pohledu drobnou nerovnost - myslel jsem, ze jsem nasledovnik farizeu, ale zatim koukam, ze ty modlitby, ktere nam farizeove predepsali, se ve skutecnosti modlili celnici :)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Scooolie kdy 25. Listopadu 2007, 11:22:32
Elazare, ono to (možná paradoxně) není v rozporu. Mohu si klidně myslet, že znám jedinou správnou cestu, že ostatní cesty jsou špatné a jejich stoupenci se mýlí - a přesto si nemusím myslet, že jsem lepší člověk než oni...

Abych to zkusil podobenstvím: Může být ctihodný a moudrý člověk, který se však mýlí v tom, že si myslí, že nemusí chřipku vyležet - a proto je velká šance, že to s ním nedopadne zdravotně dobře. A mohu být já, méně ctihodný a nemoudrý, který však zrovna toto vím a řídím se podle toho. Moje cesta je správná a jeho ne. Jsem ale proto lepší?

BTW: Ježíš měl k farizeům zdaleka nejblíž. Ale právě proto kritizoval některé konkrétní jevy, které se mu u některých z nich nelíbily... Nejvíce přece kritizujeme (a tím i učíme) ty, které máme rádi a kterých si i jinak vážíme. S hlupáky netřeba ztrácet čas...
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 25. Listopadu 2007, 17:06:08
Elazare, ono to (možná paradoxně) není v rozporu. Mohu si klidně myslet, že znám jedinou správnou cestu, že ostatní cesty jsou špatné a jejich stoupenci se mýlí - a přesto si nemusím myslet, že jsem lepší člověk než oni...

Abych to zkusil podobenstvím: Může být ctihodný a moudrý člověk, který se však mýlí v tom, že si myslí, že nemusí chřipku vyležet - a proto je velká šance, že to s ním nedopadne zdravotně dobře. A mohu být já, méně ctihodný a nemoudrý, který však zrovna toto vím a řídím se podle toho. Moje cesta je správná a jeho ne. Jsem ale proto lepší?

BTW: Ježíš měl k farizeům zdaleka nejblíž. Ale právě proto kritizoval některé konkrétní jevy, které se mu u některých z nich nelíbily... Nejvíce přece kritizujeme (a tím i učíme) ty, které máme rádi a kterých si i jinak vážíme. S hlupáky netřeba ztrácet čas...

Ja se obavam, ze michate dohromady subjektivni a objektivni pohled - viz "přesto si nemusím myslet, že jsem lepší člověk než oni" - pohled subjektivni - a "Jsem ale proto lepší?" je pohled objektivni (tj. necht to posoudi nekdo jiny).

Tzn. prvni odstavec je naprosto v poradku, pokud budu verit, ze to tak Scooolie skutecne mysli a vztahuje se to na Scooolieho a je to Scooolieho osobni (subjektivni) pohled a nazor; druhy odstavec je v poradku z objektivniho hlediska a rika totez co ja v uplne prvnim prispevku, tj. kazdy (i ja, Scooolie, Vader, Yan, Jicchak - abych vyjmenoval takove nejlepsi kontrasty) je o necem (ceste, zpusobu jednani, vire, politickem nazoru) nejak vnitrne (subjektivne) presvedcen, ze ma pravdu, coz ovsem jeste neznamena, ze ji objektivne ma (a tyto dva pohledy neleze zamenovat dohromady).

Nicmene neni mozne, abych nebyl subjektivne presvedcen o spravnosti sve viry, nebot v okamziku, kdy nejsem subjektivne presvedcen o spravnosti sve viry nebo nazoru, tak tento nazor ci viru ztracim a nemam ho.

Takze bych na tomto zaklade upravil predchozi tezi:

Co se tyce presvedceni, ze "jsme lepsi", tak v subjektivnim smyslu si toto o sobe mysli objektivne kazde nabozenstvi a kazda ideologie.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Vader kdy 26. Listopadu 2007, 02:42:39
Eleazare, mate naprostou pravdu v tom, ze kazdy je presvedcen o sve pravde. Ma to ale (z meho hlediska) jeden hacek - mi pravdu ci mit pocit ze mam pravdu neni totez, jako byt lepsi nez ti druzi.
Jsem bytostne presvedcen, ze pocitace (stejne jako auta nebo zbrane) by se mely vydavat jen lidem s licenci. Jsem tedy presvedcen o tom, ze mam pravdu. Znamena to ale, ze jsem lepsi nez ti, co si to nemysli (nebo ti nebozaci, kterych by se muj navrh tykal) ?
Mame tu, kolegove a pratele, asi drobny informacni sum okolo slov pravda, lepsi a vyvoleny. Ja bych nemichal raketoplan s vrtulnikem, IMHO spolu tyto veci nemaji nic do cineni. Mit pravdu neni totez co byt lepsi; byt lepsi neni totez co mit pravdu. A o vyvolenosti, ktere se tykal puvodni dotaz Luciany, uz to rozhodne neni.
Scooolie, ja jim to rikam porad, zahodej ten Novej Zakon a prectou si radeji neco kvalitniho; pak tad totiz placaj kontroverzni reci  ;D
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 3. Prosince 2007, 11:12:36
Aha, uz asi chapu, v cem se mijime.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Luciana kdy 8. Prosince 2007, 21:51:22
Děkuji za odpovědi. Nicméně mě zaráží jedna věc, pokud se pojem vyvolenost nechápe ve smyslu nadřazenosti nad ostatními lidmi, proč je tedy tato vyvolenost zrušena v Novém zákoně? Není Žida, není Řeka...jak se tam píše, čili, proč tam zcela jasně dochází k zrovnoprávnění všech lidí před Bohem, pokud ta rovnoprávnost existovala i do doby vzniku Nového zákona? Nejsem žádného vyznání, tudíž můžete odpovídat naplno :-). Měla bych i srovnání s Islámem, kde v Koránu se píše, že do nebe přijde každý, kdo má své písmo, tedy i Židé i Křesťané, čili Islám toleruje tato dvě náboženství, ale zároveň se v Koránu píše, že muslimové jsou jaksi hodnotnější, jakoby na vyšší úrovni. Čili, ano, Bůh má rád všechny, i Židy i Křesťany, ale pozor, muslimové jsou lepší....není to s tou vyvoleností v Judaismu zrovna tak? A pak bych měla ještě dotaz, proč vlastně judaisté nikdy nepřijali osobu Ježíše jako mesiáše a syna božího? Dnes běžel na dvojce první díl hezkého filmu zrovna o Ježíši, byly tam ukázané situace tak, jak je popisuje Bible, zajímavé...i ten jeho marný boj s pokrytectvím, kupčením s vírou atd. Tím nechci útočit na judaisty, toto se myslím týká jakéhokoliv náboženství. A pak bych měla ještě otázku, nebojíte se svého Boha? Připadá mi na rozdíl od toho křesťanského a muslimského( i kdy je to jeden a ten samý) děsně přísný a nic neodpouštějící. Hned potopa, hned Sodoma, hned Gomora..samé tresty a nějak tam nevidím toho laskavého, milujícího...možná to tak vnímám jen já subjektivně, ale při čtení Starého zákona běhá mráz po zádech, samé tresty, hrozby...jakoby byl člověk stále pod tlakem a neměl svobodu. Děkuji za odpovědi.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: eleazar kdy 9. Prosince 2007, 08:42:15
Luciano,
musíš si uvědomit, že pojem "vyvolený" je do češtiny dost špatně přeložitelný. Spíš by se mělo překládat jako "oddělený". Když si Pán Vševládnoucí vyvolil Abraháma a jeho sémě, tak to musíš chápat tak, že ho oddělil od zbytku světa, jako svoje zvláštní vlastnictví, se ktarým bude mít nějaké speciální záměry. A analogicky si může vyvolit=oddělit svoje učedníky rabbi Ježíš, aby se např. neúčastnili hříchů světa a příp. aby z toho měli požehnání. Nechápu, proč Ti připadá Bůh Abrahámův, Izákův a Jákobův takto. On je prostě spravedlivý, kdo se bude chovat spořádaně, tak z toho bude mít požehnání a kdo bude gauner, tak na toho si došlápne a hlavně, nenechá svoje Svaté Jméno znesvěcovat smrtelnými lidmi.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: myroch kdy 9. Prosince 2007, 09:46:46
Shalom,
zapojim se alespon proc Zide neveri v jeshuu jako mesiase. Odpoved lze nalezt zde:
https://www.jewsforjudaism.org/jews-jesus/jews-jesus-index.html

Dale se da rict, ze krestane byli jeste v dobe Josepha Flavia povazovani za mensinovou sektu, ktera se ale postupem doby ponekud rozrostla ;D Pro mnoho Zidu dnes je jeshua neprijatelny uz jen z historickych duvodu (pogromy, nucene krty,krizacke vypravy), nehlede na to ze z hlediska judaismu je krestanstvi zalozene na myslence polyteismu (tri osoby) narozdil prave od judaismu nebo islamu.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: myroch kdy 9. Prosince 2007, 10:13:09
Další poznámka, sice offtopic a flame, ale už sme u toho :) - z původní víry rabbi Jeshuy toho mnoho nezbylo, nikdy např. nezrušil pravidla kašrutu, biblické svátky apod. A otázka zní: dodržují dnešní křesťané yom kippur? Nejedí nečisté? ::)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: eleazar kdy 9. Prosince 2007, 16:59:36
Myrochu,
právě v tom je ta potíž, že autentické názory rabbiho Ješuy zná (a dodržuje) jen malá (pranepatrná) část jeho příznivců. Např. nikde v Brit Chadaša se nikde nenabádá k polyteismu, všechny trojční nauky byly sformovány až stovky let ex post, kdy už byli židokřesťané většinou vyhlazeni. Anebo málokdo dneska ví, že rabbi Ješua uznával čisté a nečisté (mrtvoly, malomocenství, výtoky), a že uznával Chrámové oběti.
eleazar
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 10. Prosince 2007, 11:51:35
Děkuji za odpovědi. Nicméně mě zaráží jedna věc, pokud se pojem vyvolenost nechápe ve smyslu nadřazenosti nad ostatními lidmi, proč je tedy tato vyvolenost zrušena v Novém zákoně? Není Žida, není Řeka...jak se tam píše, čili, proč tam zcela jasně dochází k zrovnoprávnění všech lidí před Bohem, pokud ta rovnoprávnost existovala i do doby vzniku Nového zákona? Nejsem žádného vyznání, tudíž můžete odpovídat naplno :-). Měla bych i srovnání s Islámem, kde v Koránu se píše, že do nebe přijde každý, kdo má své písmo, tedy i Židé i Křesťané, čili Islám toleruje tato dvě náboženství, ale zároveň se v Koránu píše, že muslimové jsou jaksi hodnotnější, jakoby na vyšší úrovni. Čili, ano, Bůh má rád všechny, i Židy i Křesťany, ale pozor, muslimové jsou lepší....není to s tou vyvoleností v Judaismu zrovna tak? A pak bych měla ještě dotaz, proč vlastně judaisté nikdy nepřijali osobu Ježíše jako mesiáše a syna božího? Dnes běžel na dvojce první díl hezkého filmu zrovna o Ježíši, byly tam ukázané situace tak, jak je popisuje Bible, zajímavé...i ten jeho marný boj s pokrytectvím, kupčením s vírou atd. Tím nechci útočit na judaisty, toto se myslím týká jakéhokoliv náboženství. A pak bych měla ještě otázku, nebojíte se svého Boha? Připadá mi na rozdíl od toho křesťanského a muslimského( i kdy je to jeden a ten samý) děsně přísný a nic neodpouštějící. Hned potopa, hned Sodoma, hned Gomora..samé tresty a nějak tam nevidím toho laskavého, milujícího...možná to tak vnímám jen já subjektivně, ale při čtení Starého zákona běhá mráz po zádech, samé tresty, hrozby...jakoby byl člověk stále pod tlakem a neměl svobodu. Děkuji za odpovědi.

Tak když si tu debatu přečtete ještě jednou, tak tam tu odpověď najdete. Co se týče "zrušení vyvolenosti" v NZ, tak ono to tam tak není, spíš je ta "vyvolenost" rozšířena.

Ježíš není mesiáš a už vůbec není B-h - alespoň ne z židovského pohledu. Mesiáš v židovství není totožný s B-hem. Učení o trojici je z pohledu judaismu čiré modlářství, způsob jakým je Ježíš uctíván rovněž. Osobně si myslím, že by nebyl až takový problém s Ježíšem (jak ho popisují evangelia), ale z Pavlem z Tarsu. Pokud si přečtete Starý a Nový zákon, logicky není možné věřit obojímu stejně - mohu věřit obojímu pouze za předpokladu, že to první je už naplněno a vše se stalo a není nutné to dělat. Čemuž nevěřím, proto pro mě nemůže být Nový zákon a jeho učení v souladu s Tórou a tudíž nemohu věřit, že by Ježíš byl mesiáš. Navíc nemám pocit, že by jeho učení svět nějak obohatilo nebo změnilo k lepšímu a nevidím jediný důvod v něj věřit - asi tak nějak netoužím být spasen ještě za živa  ;) - ale to je všechno jen můj osobní názor a hovořím pouze o ideologii, nikoli o lidech nebo jednotlivcích.

A co se týče toho B-ha přísného, trestajícího atd. - tak on ten Mr. Love, jak kdysi napsal Achab, je vlastně až novozákonní (nechci říkat výmysl, abych někoho neurazil  ;) ) - ale B-h o sobě nikdy neříká, že je dobrý, že je zlý atd. On zkrátka JE.
Můj ryze osobní názor (tzn. že mluvím jen za sebe a nikdo to nemusí brát vážně) na všechny, co se domnívají, že ten SZ B-h je ošklivý trestající demiurg, je ten, že až bude člověk natolik spravedlivý, aby mohl posoudit, co je spravedlivé a co ne, nechť označí B-ha za nespravedlivého. Až bude člověk natolik dobrý, že bude moct posoudit, co je dobré a co ne, ať to učiní i o B-hu. Až bude člověk opravdu milující a laskavý, tak si možná zaslouží toho B-ha laskavého a milujícího. Vzhledem k tomu, že to není žádný člověk na světě, tak je imho v pořádku, že ten B-h v SZ je takový, jaký je. A bát se B-ha, to je dobré, ne? B-ha se bojím, nemusím se alespoň třást před člověkem. To je alespoň pro mě mnohem větší svoboda, než si umíte představit.
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: eleazar kdy 10. Prosince 2007, 18:11:16
Elazare,
mě nepříjde, že by si Starý a nový Zákon nějak odporovali. Pověstný kámen úrazu vidím v chybné interpretaci listů Saula z Tarsu. On nikde nesváděl Israele od Tóry, jenom tvrdil, že není nutné Řekům a dalším národům, aby se staly židy proto, aby došli spasení - podtotose může podepsat většina dnešních židů. Ani nenabádal k modloslužbě... Jinak i Ješua učil, že se máme bát Boha
eleazar
P.S.: Já věřím, že Ješua i jeho bratranec Jóchánan bar Zekarjáhů jsou proroci.  ;)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: fanuel kdy 10. Prosince 2007, 18:41:59
Zdravím, všechna náboženství světa, která jsou dnes na zemi prošla vývojem, některá jsou mladší některá starší. Jedno operuje s trojí
osobou, druhé si udělali lidé jako zlaté tele, rúzné modli a symboly.A každé se tváří že ono je to pravé ořechové.Tak jako na počátku Abrahama se dal (B) poznat a (B) vyvolil Abrhama a pověřil ho určitým úkolem, který splnil a je mu to počteno za  spravedlnost protože uvěřil a konal na radu (B).TO JE TEDY TO VYVOLENI samotným (B). Ne tedy naboženství učiněné lidmi, které si náboženství vymysleli, různé ty sochy ,obrazy,ap.To tedy bylo na počátku u Abrama. Dnes na konci, je to samé akorát s tím rozdílem, že zlo má již vybráno a má málo času tak bude kopat okolo sebe.Jedině pouť lidu Izraele a jejich dodržování smlouvy a úmluvy s (B) je zázrakem, který národ bez vlasti 3000let si zachoval identitu,kulturu, živý jazyk??????Kolik utrpení za to že je ŽID trpěl za svoji národnost ?????????Žádný podobný totiž není, jak víme z historie tak bez vlasti vše zaniká, a přesto Izrael žije jen díky víře, smlouvě a úmluvě s (B). Bez těchto atributů a pěti knich MOJŽÍŠE by nebylo Izraele. Je pravda v posledních dnech má (B) jistý záměr s celou zemí, ale hlavně s Izraelem tak jak přislíbyl skrze ty co slyší slovo (B)
(po staru proroky).Ten kdo slyší slovo v posledních dnech tak jako na počátku VYVOLÝ (B).To je tedy V Y V O L E N Í od (B). Stanek (Fanuel)
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 10. Prosince 2007, 23:05:39
Elazare,
mě nepříjde, že by si Starý a nový Zákon nějak odporovali. Pověstný kámen úrazu vidím v chybné interpretaci listů Saula z Tarsu. On nikde nesváděl Israele od Tóry, jenom tvrdil, že není nutné Řekům a dalším národům, aby se staly židy proto, aby došli spasení - podtotose může podepsat většina dnešních židů. Ani nenabádal k modloslužbě... Jinak i Ješua učil, že se máme bát Boha
eleazar
P.S.: Já věřím, že Ješua i jeho bratranec Jóchánan bar Zekarjáhů jsou proroci.  ;)

Jako křesťanovi či muslimovi ti to smysl dávat může a Ježíše za proroka považovat můžeš rovněž, proč ne - proti gustu žádný dišputát, jak se říká. Já psal z pohledu židovského, neb se dotaz týkal judaismu (resp. proč nebyl Ježíš uznán židy za mesiáše). Je jasné, že křesťan s tím žádný problém nemá (a byl bych velmi překvapen, kdyby měl  :) ).

Jinak věta
Citovat
podtotose může podepsat většina dnešních židů
je nonsens protože za 1) se pod to většina židů nepodepíše  2) idea spasení, tak jak je chápána v NZ, je odlišná od ideje spasení ve SZ (přesněji NZ na ní stojí, ve SZ je to vedlejší, potažmo výsledný, produkt).
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Scooolie kdy 11. Prosince 2007, 00:05:16
Chvilku jsem zmateně koukal na tu samomluvu, než mi došlo, že tu máme Elazara a Eleazara  ;D
Název: Re: Pojem vyvolenost v Judaismu
Přispěvatel: Elazar kdy 11. Prosince 2007, 09:14:48
No dovolte.....  ;D Toto totiž byl problém, proč jsem se dlouho nemohl připojit do diskuze, někdo totiž "eleazar" zaregistroval, takže jsem se musel spokojit s Elazarem. ;)