fórum komunity Eretz

Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 00:17:52

Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 00:17:52
Vader má pravdu. Toto jsou jediné tři věci, na které se nevztahuje pikuach nefeš a to z jednoho prostého důvodu (a jestli to je nebo není v Tanachu s tím nemá co dělat) - tyto tři věci - služba jiným bohům, smilstvo a vražda - jsou toho rázu, že je nelze nijak odčinit (přestoupím na jinou víru, už navždy budu jinověrec; zabiju někoho, ten člověk už nikdy neobživne; budu s někým smilnit, už to nikdy ničím ani největším pokáním neodčiním, neboť jsem se toho dopustil na druhém člověku).

Jíst vepřové (či trejfe) v situaci, kdy by člověk jinak zemřel hlady, je v pořádku.

Předem se omlouvám za možná nesprávnou argumentaci, protože nejsem odborník, ale...
... přestoupení na jinou víru, resp. službu jiným "bohům", odčinit lze pokáním, popř. konverzí zpět k pravé víře. Existuje snad nějaká překážka, která by bránila v návratu k judaismu tomu, kdo předtím platně konvertoval ke křesťanství, k islámu nebo k "co-já-vím-čemu"?
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Elazar kdy 2. Ledna 2008, 14:05:29
Pokud někdo podlehne hrozbě fyzické smrti a dá přednost smrti duchovní - a tak se odpadnutí od víry bere - pak už není návratu. Jestliže je má víra to nejniternější co mám, co mi nikdo nemůže vzít - a já se toho přesto zřeknu - zabíjím sám sebe.

Navíc to, že dnes v Evropě je možné v klidu přestupovat z jedné víry na druhou ještě před padesáti lety tak benevolentně přijímáno nebylo a z historie víme, že z těhle násilných konverzí nikdy nic dobrého nevzešlo - je tudíž lepší jim zabránit. Takže je to i o tomto principu, že víra se zkrátka nestřídá jako ponožky.

Určitý druh pokání je možný, ale v jakých případech a jakmá takové pokání vypadat, na to by měl odpovědět rabín. Ale upřímně, ruku na srdce -  jak by se kdokoli z nás tvářil na někoho, kdo odpadl a pak se s prosíkem vrátil? Asi by nebyl uvítán květinami a voláním Hosana ;D
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: eleazar kdy 2. Ledna 2008, 16:48:58
Citovat
Toto jsou jediné tři věci, na které se nevztahuje pikuach nefeš a to z jednoho prostého důvodu (a jestli to je nebo není v Tanachu s tím nemá co dělat) - tyto tři věci - služba jiným bohům, smilstvo a vražda - jsou toho rázu, že je nelze nijak odčinit

Pikuach nefeš není Tenachický princip, a tudíž nemůžeme se 100% jistotou tvrdit, že funguje. Navíc je dost v rozporu s poselstvím Tenachu celkově.

Modloslužba, smilstvo a vražda jsou smrtelné hříchy, za které je v Tóře trest smrti, takže nevím, jak byste je chtěli odčinit či z nich činit pokání. To byste museli cestovat časem.

Otázkou je, jak byste chtěli "vrátit" konzumaci trejfot. To by Vám museli vypumpovat žaludek nějakou supervýkonou pumpou.

Pak je také psáno, že kdo přestoupí mitzvot rukou zvednutou (Bamidbar 15,30), https://www.biblenet.cz/bible/index.php?path=be&expression=nu%2015,30 (ftp://https://www.biblenet.cz/bible/index.php?path=be&expression=nu%2015,30) tak bude vypovězen. Jak se takový vypovězený může vrátit nevím. Asi během jovelu, anebo po smrti velekněze, ale to se asi nestane :P
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: zoom kdy 2. Ledna 2008, 16:53:38
Jeste jedna poznamka k pikuach nefes - o tom, ze je povoleno jist nekoser pokud hrozi smrt hladem, jsou mnohe doklady z halachicke literatury z Ruska, kdy byli tzv. kantoniste - vojaci z nasilne odvedeni z zidovskych rodin na myslim 30 let  do carske armady. Zde pochopitelne museli jist to co bylo. Jedine ceho se meli branit bylo pokrteni, cemuz se mnohdy neubranili, ale mnozi take za cenu zivota ubranili.

Prestup k islamu pod hrozbou smrti byl v zidovske historii posuzovan benevolentneji. Takze vsechno je nekdy trochu jinak nez jak to vidime z dnesniho uhlu pohledu. Mozna ze by si nekteri zide meli uvedomit, proc vlastne ten kasrut dodrzuji a jini zide, kteri ho nedodrzuji, by si meli uvedomit, ze dodrzovani kasrutu je vlastne jistou ochranou, kterou jsme od Boha dostali.
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 16:58:55
Elazare, já bych někoho, kdo odpadl od víry a pak se s pokáním a lítostí vrací, přivítal s otevřenou náručí. Lidé jsou svojí povahou chybující a není nic lepšího, než chybující, který si svoji chybu uvědomí a chce ji napravit. Ale na druhou stranu - jsem já snad žid?  :D

Pán je naším Otcem. A Jeho vztah k napravenému odpadlíku vidím podle midraše Ješua  ;)


15,11 Řekl také: "Jeden člověk měl dva syny.
15,12 Ten mladší řekl otci: 'Otče, dej mi díl majetku, který na mne připadá.' On jim rozdělil své jmění.
15,13 Po nemnoha dnech mladší syn všechno zpeněžil, odešel do daleké země a tam rozmařilým životem svůj majetek rozházel.
15,14 A když už všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal mít nouzi.
15,15 Šel a uchytil se u jednoho občana té země; ten ho poslal na pole pást vepře.
15,16 A byl by si chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával.
15,17 Tu šel do sebe a řekl: 'Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu hladem!
15,18 Vstanu, půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě.
15,19 Nejsem už hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků.'
15,20 I vstal a šel k svému otci. Když ještě byl daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k němu, objal ho a políbil.
15,21 Syn mu řekl: 'Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem.'
15,22 Ale otec rozkázal svým služebníkům: 'Přineste ihned nejlepší oděv a oblečte ho; dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy.
15,23 Přiveďte vykrmené tele, zabijte je, hodujme a buďme veselí,
15,24 protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.' A začali se veselit.
15,25 Starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už blízko domu, uslyšel hudbu a tanec.
15,26 Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se ho, co to má znamenat.
15,27 On mu odpověděl: 'Vrátil se tvůj bratr, a tvůj otec dal zabít vykrmené tele, že ho zase má doma živého a zdravého.'
15,28 I rozhněval se a nechtěl jít dovnitř. Otec vyšel a domlouval mu.
15,29 Ale on mu odpověděl: 'Tolik let už ti sloužím a nikdy jsem neporušil žádný tvůj příkaz; a mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli.
15,30 Ale když přišel tenhle tvůj syn, který s děvkami prohýřil tvé jmění, dal jsi pro něho zabít vykrmené tele.'
15,31 On mu řekl: 'Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám je tvé.
15,32 Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.'"
 
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 17:06:27
Modloslužba, smilstvo a vražda jsou smrtelné hříchy, za které je v Tóře trest smrti, takže nevím, jak byste je chtěli odčinit či z nich činit pokání. To byste museli cestovat časem.

Bavme se o odčinění před B*hem, ne před lidmi. I za věc, za kterou je trest smrti mohu obdržet odpuštění. David poslal svého věrného služebníka Uriáše na smrt jen proto, že vzplanul nemravnou touhou po jeho ženě. A přesto mu Pán následně odpustil, byť jej ztrestal tím, že Davidův a Batšebin syn zemřel.
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Vader kdy 2. Ledna 2008, 17:08:01
Prestup k islamu pod hrozbou smrti byl v zidovske historii posuzovan benevolentneji. Takze vsechno je nekdy trochu jinak nez jak to vidime z dnesniho uhlu pohledu.

Nemuze to byt treba tim, ze Islam jako takovy neporusuje principy monoteismu, na rozdil od krestanskeho polyteismu ? Moznost by to byla...
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Vader kdy 2. Ledna 2008, 17:10:22
Bavme se o odčinění před B*hem, ne před lidmi. I za věc, za kterou je trest smrti mohu obdržet odpuštění. David poslal svého věrného služebníka Uriáše na smrt jen proto, že vzplanul nemravnou touhou po jeho ženě. A přesto mu Pán následně odpustil, byť jej ztrestal tím, že Davidův a Batšebin syn zemřel.

To pripomina nikoliv nelogicky princip : odpustit a popravit  ;)
Chapu, jak jsi to myslel - "Ano, zabil jsi mi strejcka, ja ti odpoustim, ale ted jdem na popraviste."
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: zoom kdy 2. Ledna 2008, 17:12:04
Scoolie nejenom, ten trest, ale take David nebykl shledan hodnym, aby postavil Chram.

Vader jiste je to proto, ze Islam nema ty sochy a je prisne monoteisticky.
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 17:13:11
Jeste jedna poznamka k pikuach nefes - o tom, ze je povoleno jist nekoser pokud hrozi smrt hladem, jsou mnohe doklady z halachicke literatury z Ruska, kdy byli tzv. kantoniste - vojaci z nasilne odvedeni z zidovskych rodin na myslim 30 let  do carske armady. Zde pochopitelne museli jist to co bylo. Jedine ceho se meli branit bylo pokrteni, cemuz se mnohdy neubranili, ale mnozi take za cenu zivota ubranili.

Prestup k islamu pod hrozbou smrti byl v zidovske historii posuzovan benevolentneji. Takze vsechno je nekdy trochu jinak nez jak to vidime z dnesniho uhlu pohledu. Mozna ze by si nekteri zide meli uvedomit, proc vlastne ten kasrut dodrzuji a jini zide, kteri ho nedodrzuji, by si meli uvedomit, ze dodrzovani kasrutu je vlastne jistou ochranou, kterou jsme od Boha dostali.

Přesně.
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 17:15:34
Bavme se o odčinění před B*hem, ne před lidmi. I za věc, za kterou je trest smrti mohu obdržet odpuštění. David poslal svého věrného služebníka Uriáše na smrt jen proto, že vzplanul nemravnou touhou po jeho ženě. A přesto mu Pán následně odpustil, byť jej ztrestal tím, že Davidův a Batšebin syn zemřel.

To pripomina nikoliv nelogicky princip : odpustit a popravit  ;)
Chapu, jak jsi to myslel - "Ano, zabil jsi mi strejcka, ja ti odpoustim, ale ted jdem na popraviste."

S tím strýčkem to není přesné, protože odpouští ten, kdo není přímo dotčen. V případě hříchu může odpustit B*h, jehož se porušení zákona přímo dotklo. Je to spíš jako "Okradl jsi mě, lituješ toho, odpouštím ti - ale nemohu bránit světské moci, aby tě podle světských zákonů ztrestala."
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: zoom kdy 2. Ledna 2008, 17:16:38
Pokani je mozne asi temer vzdy, ja myslim ze trest je v jine rovine. Ono karet - nemusi byt vzdy smrt ve smyslu fyzickem, jedna se podle meho nazoru spise o smrt v duchovnim smyslu, tedy vyhnani ze svazku dusi Izraele.
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 17:19:32
Scoolie nejenom, ten trest, ale take David nebykl shledan hodnym, aby postavil Chram.

To samozřejmě také. Ale stále se na něj nepohlíží jako na výlučně špatného člověka. Jen jako na člověka rozporuplného, který kromě velkých věcí se dopustil i zlého skutku.

Ono se Šalomounem a jo pohanskými ženami, které provozovaly modloslužbu bez jeho odporu, to také nebylo úplně košer..
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Scooolie kdy 2. Ledna 2008, 17:22:03
Pokani je mozne asi temer vzdy, ja myslim ze trest je v jine rovine. Ono karet - nemusi byt vzdy smrt ve smyslu fyzickem, jedna se podle meho nazoru spise o smrt v duchovnim smyslu, tedy vyhnani ze svazku dusi Izraele.

Nicméně právě takovýhle druh smrti by mohlo odčinit pokání, ne? Přijde mi hrozně přísné, aby okázalý modloslužebník, který se obrátí k judaismu, měl možnost stát se součástí Izraele (v duchovním smyslu) - a litující odpadlík možnost vrátit se neměl...
Název: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Vader kdy 2. Ledna 2008, 17:35:53
Nicméně právě takovýhle druh smrti by mohlo odčinit pokání, ne? Přijde mi hrozně přísné, aby okázalý modloslužebník, který se obrátí k judaismu, měl možnost stát se součástí Izraele (v duchovním smyslu) - a litující odpadlík možnost vrátit se neměl...

Dobra, ale kolikrat to bude delat ? Ve ctvrtek bude druzem, v patek muslimem, v sobotu zidem a v nedeli krestanem ? A pak se z nej stane veliky ba'al tshuva a bude vse ok ? Je snad kocka aby mel devet zivotu ?
Nerikam, ze apriori nesouhlasim, kdo jsem ja, abych kecal Sefovi do toho, jak se ma divat na lidi, ale ze by to bylo tak desne jednoduche ?
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: fanuel kdy 2. Ledna 2008, 18:41:43
Zdravím, studovat a zase studovat. V ktérý koli den člověk zhřeší tak mu nic není platný že třeba celý život nehřešil a pohlíží se na něj jako na hřešícího.Člověk ten v který koli den by se napravil tak se na něj kouká jako kdybi nehřešil.
 Proč to tak je ?????? Protože žijeme ze dne na den. A nic nevíme co bude zítra a co bylo včera tak nás zas už nemusí zajímat. Člověk je pánem svého dne.Stanek (Fanuel)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Samuel kdy 2. Ledna 2008, 19:34:40
Možná Vás fanueli nezajímá, co bylo včera. Možná i proto jste asi "pozapomněl" na svá striktní vyjádření o odchodu z tohoto fóra. Mohu Vás však ubezpečit, že existují lidé, kterým záleží i na tom, co bylo obrazně včera. Jsem jedním z nich.
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: zoom kdy 2. Ledna 2008, 21:48:02
No ja bych rekla ze to co bylo vcera nam muze byt poucenim, abychom sve chyby neopakovali, ale pokani - tedy uprimne pokani muzeme delat dnes a nema se nam nas stary hrich pripominat. Protoze ono to rypani se v hrichu vede k depresi a deprese to jsou otevrena vratka pro jecer ha ra (zly pud) se vsim co s tim souvisi. Takze hledme vpred.  ;)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Elazar kdy 3. Ledna 2008, 08:41:48
Citovat
Toto jsou jediné tři věci, na které se nevztahuje pikuach nefeš a to z jednoho prostého důvodu (a jestli to je nebo není v Tanachu s tím nemá co dělat) - tyto tři věci - služba jiným bohům, smilstvo a vražda - jsou toho rázu, že je nelze nijak odčinit

Pikuach nefeš není Tenachický princip, a tudíž nemůžeme se 100% jistotou tvrdit, že funguje. Navíc je dost v rozporu s poselstvím Tenachu celkově.

Modloslužba, smilstvo a vražda jsou smrtelné hříchy, za které je v Tóře trest smrti, takže nevím, jak byste je chtěli odčinit či z nich činit pokání. To byste museli cestovat časem.

Otázkou je, jak byste chtěli "vrátit" konzumaci trejfot. To by Vám museli vypumpovat žaludek nějakou supervýkonou pumpou.

Pak je také psáno, že kdo přestoupí mitzvot rukou zvednutou (Bamidbar 15,30), https://www.biblenet.cz/bible/index.php?path=be&expression=nu%2015,30 (ftp://https://www.biblenet.cz/bible/index.php?path=be&expression=nu%2015,30) tak bude vypovězen. Jak se takový vypovězený může vrátit nevím. Asi během jovelu, anebo po smrti velekněze, ale to se asi nestane :P

Co je to "tenachický princip" ???

Je psáno, že podle micvot se má žít, tedy nikoli umírat. To je princip pikuach nefeš. Ale pokud se ti nelíbí, tak ty se podle něj pokud vím stejně řídit nemusíš - takže přeji hodně štěstí, aby tě náhodou v sobotu nepotkalo něco zlého a ty sis nikdy nemusel volat záchranku.


Scooolie: Jistě, ale -  ;D Takovéhle odpuštění je tak, to by se vám líbilo :D To zkrátka musí zařídi někdo jiný..
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: fanuel kdy 3. Ledna 2008, 21:55:59
Možná Vás fanueli nezajímá, co bylo včera. Možná i proto jste asi "pozapomněl" na svá striktní vyjádření o odchodu z tohoto fóra. Mohu Vás však ubezpečit, že existují lidé, kterým záleží i na tom, co bylo obrazně včera. Jsem jedním z nich.
   Zdravím, na vysvětlenou a konečnou pro všechny odpověď já slova nepřekrucuji ,já jsem z fora neodešel nechal jsem smazat jen téma  OSVÍCENÝ ČLOVĚK a to je rozdíl. Protože ještě nejste připravený. Budu mít vlastní Web - stranky pak už budu jen u Vás číst protože mě to zajímá. Vlastní pohled z druhé strany bude jen na mých stránkách.Ještě ale promluvím s nějakým rabínem, protože to pokládám v této fázi za slušnost.A věřte že to bude zajimávý a obohacující. Stanek (Fanuel)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: fanuel kdy 3. Ledna 2008, 22:08:40
Zdravím , ještě malinko k tomu pokání, známená že jsme si vědomy kde jsme udělali chybu z pohledu tóry,a litujeme toho.
 Dostáváme se tedy do stavu vědomého vyznání hříchu z pohledu tóry. Odpuštění je na spojení s (B) a jeho rozhodnutím zda se smiluje nebo slituje. Tedy odpustí komu chce a z lidského pohledu třeba i vrahovi viz. KAIN a ABEL. Je to tajemství mezi člověkem a (B) Stanek (Fanuel)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Yuri kdy 4. Ledna 2008, 17:14:01
Fanueli, nechci být za šťouru, ale tady se nabízí:

Zdravím,Stanek(Fanuel) skončil taky na minutu ale dobrovolně.
                                                                                   Děkuji Stanek(Fanuel)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: fanuel kdy 20. Září 2008, 13:43:23
Možná Vás fanueli nezajímá, co bylo včera. Možná i proto jste asi "pozapomněl" na svá striktní vyjádření o odchodu z tohoto fóra. Mohu Vás však ubezpečit, že existují lidé, kterým záleží i na tom, co bylo obrazně včera. Jsem jedním z nich.
Zdravím, odchod z mého tématu to ano , ale ne z diskuze ta je otevřená pro všechny i pro tebe, cenzore.
                                                                          Stanek(Fanuel)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: fanuel kdy 20. Září 2008, 13:52:04
Možná Vás fanueli nezajímá, co bylo včera. Možná i proto jste asi "pozapomněl" na svá striktní vyjádření o odchodu z tohoto fóra. Mohu Vás však ubezpečit, že existují lidé, kterým záleží i na tom, co bylo obrazně včera. Jsem jedním z nich.
Zdravím, co bylo včera tak si jaksi nemůžu pomoc tobě nic nepřinese, ani co bude nemůžeš vědět. Co je podstatný je to vědomí i podvědomí se zabývá jen procesem ve dne a v noci tedy 24. hod. To co je důležítý tak se jmenuje paměť ale ta slouží k něčemu jinému než k životu.Velmi jednoduše řečeno na paměť si nešáhneš, ale na skutečný prožitý den ano.
                                                                                               Stanek (Fanuel)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: achab kdy 20. Září 2008, 22:02:39
To co je důležítý tak se jmenuje paměť ale ta slouží k něčemu jinému než k životu.Velmi jednoduše řečeno na paměť si nešáhneš, ale na skutečný prožitý den ano.
                                                                                               Stanek (Fanuel)

Pak se ale ptám, proč Moše, rabejnu, otevírá svůj výklad Nauky (sefer Devarim) upozorněním : abys  nezapomenul, co viděly oči tvé  (4:9)  a končí to prosbou: Volte život !!! (30:19)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Vader kdy 20. Září 2008, 22:09:11
Bez pameti neni zivota. Kdyz si nebudu pamatovat, o ktere hoube mi babicka rekla ze je jedovata, tak se otravim.
BTW proc tak casto Hospodin rika "Pamatuj..." ?
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: achab kdy 20. Září 2008, 22:37:10
Tešuva – nádherné téma. Smysl pro detail – vzácný dárek do života. Ale já bych neulpíval vždycky jenom na detailech. Ono způsobů, jak ten vzácný dopis od Bog Bosse interpretovat je – jak víme minimálně 7 nejlépe 13. A mezi ně rozhodně také patří „smysl pro celek“.  Vyhlazení a smrt považuji za detail. Nepříliš důležitý pro samotnou tešuvu. Špekulování o tom, jak se zbavit viny a jak napravit provinění  za detail ve své podstatě velice nebezpečný. Protože najednou začneme hledat svoje ospravedlnění a uniká nám *tikun ha-olamim.  Nicméně k detailům:
Ohledně smrti: tanach používá  dvě zásadní pojmenování  *mot jamut  a *karet jikaret.  Tedy zvláštně intenzivní tvary, už samy o sobě naznačující definitivu. Všichni víme, že ani jeden z výrazů neznamená usmrcení – tedy fyzické usmrcení přestupníka ve chvíli, kdy tuto skutečnost spáchal.  (Připomínat tady notoricky známé pravidlo, že *bejt din, který skutečně někoho odsoudil k smrti „častěji“ než jednou za 70 let, byl považován za krutý, by bylo asi mlácení věru hodně prázdné slámy, tož se omlouvám)
 Začněme s *karet – symbolika znaků prozrazuje – dlaň (chaf)- smysl (reš) – definitivu (taw)  tj. vezmi nějakou skutečnost „do dlaně“, pochopíš její vyšší smysl a tak tomu bude definitivně.  Karet je tedy dřív než vyhlazení – anulace, odkrojení, taky rozkrojení apod. Ostatně Sladký požehnaný  karat et ha-brit imanu  - s námi taky zakaretoval tu smlouvěnku…
Nu a *mot jamut – neříká snad Moše, leží před tebou život a smrt. Volte život (Dev 30:19)

Ohledně tešuvy:  Hašivejnu we-našuva – Dej abychom se vrátili a stane se nám, že se prostě vrátíme (našuva  coby = budeme navráceni zní odporně, jako bychom pro to nemuseli nic udělat)…  nechci nic komplikovat, jen podtrhnout, že tešuva je návrat k Tatezisn. Ostatně (už se jen opakuju), Co udělal Adam, sotva pojedl – schoval se, že ano? A Tate ? Povidá : Ajeka ?  Kdepak jsi.
Zkrátka překládat anebo (chas we-chalila – nebechraň) dokonce vnímat tešuvu jako POKÁNÍ je fakt úlet.  Jednak Tatemu vůbec nestojí za to, abychom se pokali a poka(ká)vali, ale abychom se  k Němu z toho pitomýho křoví zase v pohodě vrátili. Tešuva není náprava a opuštění, ale vědomý akt cesty Domů. Proto taky ta trojice tešuva-tefila-cedaka  (a při záchraně života, anebo pro záchranu života   - tešuva – cedaka – změna myšlení – změna skutků – změna jména – změna místa… ale to taky znáte).  Vlastně mi jde hlavně o to, omlátit omítku POKÁNÍ z kategorie *tešuva stejně jako je zapotřebí oklepat omítku „spasitelství“ z kategorie *mašijach  (ale to už je mimo toto téma, vím, vím...)

To je stejně psina, jak jsme křehcí…  chtěl jsem pomoct, a přitom jsem tomu dal korunu…  NO ale jsem zvědavej, co jestli se mi podařilo vymáčknout se dostatečně provokačně :o))

ps. pro Scoolie : A jak říkáš Matoušovi, Markovi a Janovi ? Midraš Toldot, Midraš ha-kacar a Midraš al Davar   ?  :o)
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Elazar kdy 20. Září 2008, 22:41:41
Bez pameti neni zivota. Kdyz si nebudu pamatovat, o ktere hoube mi babicka rekla ze je jedovata, tak se otravim.
BTW proc tak casto Hospodin rika "Pamatuj..." ?

 :) Trefné. V Tóře to říká šestkrát. Těch šest veršů - zichronot - je i v siduru. Určitě na to jsou nějaké komentáře, proč zrovna tyto události si má člověk pamatovat (vyjití z Egypta, darování Tóry, zlaté tele, Šabat, Mirjam a co nám provedl Amalek).
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: chaje kdy 20. Září 2008, 23:33:45
Achabe, mám ale pocit, že to pravidlo pro bejt din je jenom teoretické, protože ve skutečnosti NIKDY nebyl žádný rozsudek smrti vyřčen...oprav mě, jestli se mýlím...

např. v Brachot 58a (aramejsky) se říká: ode dne, kdy jsme byli vyhnáni z naší země, nemáme povoleno popravovat
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: achab kdy 21. Září 2008, 02:45:32
:) Trefné. V Tóře to říká šestkrát. Těch šest veršů - zichronot - je i v siduru. Určitě na to jsou nějaké komentáře, proč zrovna tyto události si má člověk pamatovat (vyjití z Egypta, darování Tóry, zlaté tele, Šabat, Mirjam a co nám provedl Amalek).

No a jak si to vysvětlujete vy ?
1/ svoboda
2/ důvod proč je nám potřebná svoboda
3/ jsme skutečně svobodní ?
4/ nejsme !
5/ ale jsme !!  A navíc neseme odpovědnost.
6/ protože tóra humanizuje
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Samuel kdy 21. Září 2008, 09:06:52
Možná Vás fanueli nezajímá, co bylo včera. Možná i proto jste asi "pozapomněl" na svá striktní vyjádření o odchodu z tohoto fóra. Mohu Vás však ubezpečit, že existují lidé, kterým záleží i na tom, co bylo obrazně včera. Jsem jedním z nich.
Zdravím, co bylo včera tak si jaksi nemůžu pomoc tobě nic nepřinese, ani co bude nemůžeš vědět. Co je podstatný je to vědomí i podvědomí se zabývá jen procesem ve dne a v noci tedy 24. hod. To co je důležítý tak se jmenuje paměť ale ta slouží k něčemu jinému než k životu.Velmi jednoduše řečeno na paměť si nešáhneš, ale na skutečný prožitý den ano.
                                                                                               Stanek (Fanuel)
Fanueli, pokud pro Vás "včerejšek" nic neznamená a žijete jen "dneškem", jste nešťastný člověk.
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Elazar kdy 21. Září 2008, 13:52:51
Achabe, mám ale pocit, že to pravidlo pro bejt din je jenom teoretické, protože ve skutečnosti NIKDY nebyl žádný rozsudek smrti vyřčen...oprav mě, jestli se mýlím...

např. v Brachot 58a (aramejsky) se říká: ode dne, kdy jsme byli vyhnáni z naší země, nemáme povoleno popravovat

To není přesné. Existovaly různé názory a rozsudky smrti byly vynášeny. Změna nastala s římskou okupací (odnětí hrdelního práva židům) a také se změnou situace (po dvou povstáních, která přivedla národ na pokraj vyhlazení, nejsou popravy úplně optimálním prostředkem k řešení problémů), kdy se mezi sebou dohadovali rabíni, kolik že může bejt din vynést rozsudků smrti ročně. Existoval názor, že tři, nebo že jenom jeden a také (samozřejmě) že žádný, neboť takový bejt din je zločinný.
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: achab kdy 27. Září 2008, 22:20:44
Velice jednoduchá praxe: (tešuvy)
1/O pár minut déle než dosavad přemejšlej o svých cestách
2/ To samé s modlitbou (popř. meditací)
3/ Ono ti už samo přijde na um, co dělat.  Co jsou to *maasim tovim, *gmilut a *cedaka  :o))

Chatima tova
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: gvodrazka kdy 29. Září 2008, 09:19:54
 :)

Přátelé, snažme se o tešuva ila´a, a nečiňme jen tak častou tešuva tata´a.

S nelíčenou pokorou prosím všechny, kterým jsem nějak ublížil, nebo kteří se cítí mnou uraženi, aby mi během nadcházejících dnů prominuli moji pošetilost - byla neúmyslná... :'(

Šana tova - chatima tova :-*
gv
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: achab kdy 29. Září 2008, 13:57:03
:) Trefné. V Tóře to říká šestkrát. Těch šest veršů - zichronot - je i v siduru. Určitě na to jsou nějaké komentáře, proč zrovna tyto události si má člověk pamatovat (vyjití z Egypta, darování Tóry, zlaté tele, Šabat, Mirjam a co nám provedl Amalek).

No a jak si to vysvětlujete vy ?
[/quote]

Vy mě asi zabijete, ale zdaleka ne všichni. Omlouvám se, že se nevěnujeme deseti sefardským zechirot (zichronot jsou něco maličko jiného), ale ty tu vlastně nikdo nenakousnul a nakonec si je časem prožijeme všichni :o)
Tož prolink :  https://www.imeem.com/people/og3g691/music/lt_ODVA3/kopl_try001_zchirotmp3/
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: chaje kdy 4. Října 2008, 21:55:19
měla jsem minulý týden příležitost optat se rabiho S., jak je to s tešuvou, kdo všechno se může vrátit poté, co odpadl od víry a odpověď byla jednoduchá - KAŽDÝ se může vrátit...dával k tomu ještě různé příklady...
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: zoom kdy 7. Října 2008, 19:03:03
Hlavne tsuva musi byt uprimna a z celeho srdce a nesmi se "odflaknout" a pak zase hresit nanovo s tim ze se to da jaksi "odtsuvnout" .
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: eleazar kdy 7. Října 2008, 19:35:43
Naše sekta se tšuvou zabývá velmi podrobně.

V jednom případě tšuva prakticky možná není.
A to v případě lidí, jejichž znalost Boha a obecenství s Ním dojde určitého stupně , a přesto jim to nezabrání v odpadlictví.
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Elazar kdy 7. Října 2008, 22:18:14
Takže vaše sekta je odsouzena k záhubě?  ;D Zajímavé učení  :D
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Tamar kdy 8. Října 2008, 13:57:31
Pokud jsem někoho naštvala nebo někomu ublížila, prosím o prominutí...

gmar chatima tova vám všem

marse
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: achab kdy 9. Října 2008, 20:20:24

Chápu, že šabat je vždycky v sobotu a že ani Jom kippurim nepřipadá na jiný den než 10. Tišri. Jsem asi věčný kverulant, ale musím se přiznat že mám maličko problémy s tím, jak se ty „smířlivé promluvy“ objevují pravidelně jen před Jom kippurim. A pak přijde zase období Happy-chanukových mejlů, a to už jsou výlohy zpravidla plné červeno-zlaté curové vatičky komerčního sentimentu…
A tak za mnou tuhle přišel anděl Kawanael a povídá: Nepřepínej, neřeš!  Na to je už od stvoření u nohou Trůnu jedno spešl oddělení. A bylo…  Hned mám víc času na *tešuvu a taky na *tikun …

Tak hezké dny  -acb-
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: Vader kdy 12. Října 2008, 03:19:52
.... ale musím se přiznat že mám maličko problémy s tím, jak se ty „smířlivé promluvy“ objevují pravidelně jen před Jom kippurim.

Ale no tak, Achabe, snad i Ty chapes, ze nekteri maji extremni hruzu prave v ony dny. Me konkretne by v deset dnu po Rosh HaShana mohla odvezt z hruzy sanitka. Neni lepsi, kdyz hrisnika dostihne jeho svedomi v onech dnech, nez nikdy ? Lepsi je uvedomit si svoji hrisnost v tyto dny, nez nikdy. Nevidim vubec nic spatneho, kdyz se mi kamarad/pritel/blizni omluvi prave v techto dnech (a vice versa) a mysli to uprimne, nez aby na me hazel bobek cely svuj/muj zivot.
BTW mas samo sebou pravo nesouhlasit.
A pro ty, kteri to jeste nezaregistrovali, je Achab moderator. Co z toho plyne je snad jasne....
Název: Re: Tšuva, pokaní, hřešení...
Přispěvatel: zoom kdy 12. Října 2008, 08:17:09
Achab ma trochu jiny úhel pohledu, vyrozumnela jsem, že by chtěl abyvhom byli o dost lepší a pak problémy s omluvami odpadly, protože by se nebylo za co omlouvat. Ale tak to není. Pro měkteré lidi je hrozně těžké se omluvit, proto je ta kolektivní možnost, konec konců, když se všichni omlouváme, tak to není tak hrozné se připojit a člověka, kterému jsem jenom tak trochu ublížil poprosit o odpuštění, protože jak jinak by nám mohl náš sladký nebeský Otec odpustit, když my neodpustíme těm kdo nám ublížili.
Něco jiného a to je takové zajímavé téma, odpustit ale nezapomenout. Já jsem letos řešila jeden takový problém, někdo mi ublížil - dost a já jsem  věděla, že musím odpustit (konec konců mám na svém kontě také ledascos co bych ráda aby bylo odpuštěno), ale na druhou stranu tu věc nechci zapomenout, protože chybu, kterou jsem udělala a tomu člověku umožnila udělat hřích, nechci zopakovat. Takže musím žít s tím, že odpuštěno, ale nezapomenuto, což je dost těžké, protože ta hranice je velmi tenká. Na druhou stranu chyby nesmíme opakovat ... Takže nesměšovat odpustit - zapomenout.
Ale je pravda, že omluvit by se člověk měl hned jak něco provede a je si toho vědom, aby nemusel před Jom kipur mít obavy z toho, že při inventuře něco zapomene. Mimochodem mame ještě Purim, kdy pomocí Misloach manot můžeme také ledascos spravit.