Autor Téma: mleko ne-mleko a maso  (Přečteno 42114 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #25 kdy: 9. Března 2009, 18:30:47 »
Nevim kde jste dosel k casovemu stanoveni 10. stoleti. Ustanoveni o mase a mlece tak jak jej zname dnes je talmudicke.
Ryba je opravdu trochu jina nez drubez a hovezi a pod. Proto je parve, ovsem u sefardu nen9 tradice jist rybu s mlekem (maslo apod.) Ulovena zver neni koser, na jeleny danky apod. se vztahuje schita stejne jako na kravu a ovci. Odkud mate infotmaci, ze persti a italsti zide jedi drubez s mlekem? Falashove pokud neziji v Izraeli a neprijali Talmud, tak skutecne mohou jist drubez s mlekem. To neni priklad.
Prave tak jak je treba si vybrat spravneho odbornika na spravny programovaci jazyk, tak je treba si vybrat rabina na tu kterou cast judaismu o otazkach kasrutu se mohu radit s rabinem na kasrut o tom jak treba davat desatek se mohu radit s odbornikem na tyto otazky. Takze klidek a kdyz studium tak dukladne a ne utrzkovite pikanterie. >:D ::)


וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּמִן-הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם, אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ-עוֹף, אֲשֶׁר יֵאָכֵל--וְשָׁפַךְ, אֶת-דָּמוֹ, וְכִסָּהוּ, בֶּעָפָר.
  כִּי-נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר, דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא, וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, דַּם כָּל-בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ:  כִּי נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא, כָּל-אֹכְלָיו יִכָּרֵת.
כִּי-נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר, דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא, וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, דַּם כָּל-בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ:  כִּי נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא, כָּל-אֹכְלָיו יִכָּרֵת.


Kdokoli ze synů Izraele nebo z cizinců, kteří mezi vámi pobývají, by ulovil zvíře nebo ptáka, který se smí jíst, musí vycedit jeho krev a přikrýt ji prstí. Vždyť život každého tvora je krev, právě ta je životem. Proto jsem synům Izraele řekl: Nesmíte jíst krev žádného tvora, neboť životem každého tvora je jeho krev. Každý kdo by ji jedl bude vyobcován. (Lev 17:13 až 14)

Lovec musí zajistit odstranění krve z ulovené košer zvěře, jakým způsobem už Tóra neuvádí a tradice nebyla jednotná. Dá se říct co oblast, to jiná tradice.  ;D Teoreticky je možné lapat živou zvěř do pastí a pak jí rituálně porazit, kdo ale zkoušel zvěř (a to i chovanou ve farmovém chovu) tímto způsobem porazit, potvrdí že je to srovnatelné s corridou  ;D

Citovat
Ulovena zver neni koser, na jeleny danky apod. se vztahuje schita stejne jako na kravu a ovci.

Není košer zhruba od 10 století, ale spíše ještě později.

Citovat
Odkud mate infotmaci, ze persti a italsti zide jedi drubez s mlekem?
Přímo od perských židů, jedl jsem jejich jídla která obsahovala maso i sýr. (Část perských židů mléčné s masem jí, část ne) O několika starobylých italských komunitách, které nepřijali rabínské rozhodnutí o tom, že kuře není parve mě informovali rabíni, bohužel si již nepamatuji jak se tato specialita jmenuje, a se kterým sýrem se kuře jí.
« Poslední změna: 9. Března 2009, 18:32:25 od petahyah »
יואל טייטלבוים

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #26 kdy: 9. Března 2009, 18:53:34 »
petahya - hezky jste tu odcitoval Tóru, ostatní je poněkud nevědecké. Že jste jedl nějakou baštu, která vám chutnala, ještě neznamená, že to je košer. Znám plno židů v jejichž kuchyních se vaří ledascos, ale nárok na kašrut to nemá. Takže prosím vědecky argumentujte pouze vědecky. Nevysvětlil jste dosud to 10. stol., předpokládám, že to také nevysvětlíte, protože to je blbost.
Jinak k těm perským židům ..... co myslíte je knedlo zelo vepřo tradiční košer české jídlo a jistě se v nějaké česko=židovské domácnosti najde. Ovšem jako argument to kulhá. Jestli vás informaovali rabíni o italských  komunitách, račte citovat.

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #27 kdy: 9. Března 2009, 19:35:36 »
Opravdu to desáté století je trochu vytrženo z kontextu to je již blíž Rašimu kterého Petahya cituje nicméně nechápu proč sem přivádí Rašiho je to přece vyložená Gemore traktát Chulin kapitola Kol habosor začíná na listu 105 a tam si přečte které míchání je podle Tory a které podle rabínů, problémem se zabývají i Midraše a tudíž se vše přesouvá do období tanaim, jednou z postav které zde vystupují rabi Akiva, tudíž se dostáváme do dob zboření chrámu takže téměř tisíc let dříve, proč a co a jak bylo či nebylo zakázáno /ryby, kobylky/ má původ v tajemství stvoření světa a řádu fungování světa, rád bych jen dodal již Moše rabejnu dostal dvě Tory písemnou a ústní a ten kdo neuznává onu ústní si nemůže myslet že mu zůstává ona písemná, prostě jí nerozumí  a nemůže znát, Moše rabejnu nám určil cestu a ta nás skutečně dějinami dovedla až do dnešní doby jako jediný pradávný národ, myslím že to je dostatečný důkaz o správnosti této cesty.

Problém je v tom, že k sjednocení tradic nedošlo dříve než v době islámského kalifátu, tedy po 7 století. Teprve v té době byla většina židů pod jednou muslimskou vládou, padly bariéry které rozdělovaly jednotlivé izolované židovské komunity z různými a rozdílnými tradicemi. Teprve v té době mohly být komunity centrálně řízeny a mohli přijímat rozhodnutí centrálních náboženských orgánů. Ještě v 8 století nebyla jednotná pravidla šchity, některé komunity údajně podřezávaly zvířata v oblasti temene (což si nedokážu představit). Rozdíly  v tradici byly jak mezi "palestinskou oblastí" a "babylonskou oblastí", tak mezi jednotlivými soupeřícími centry v "Palestině" a "Babylonii". Definování a obecná akceptace drůbeže jako basar je spojována s Geršomem ben Judou (10 až 11 století) a jeho rozhodnutími (polygamie, rozvod, čtení dopisů,..), ale dokonce jeho následovník Raši (11 a 12 století) nespojoval drůbež a zvěřinu s g'di, tedy drůbež a zvěřinu nespojoval se zákazem jíst jejich maso s mléčnými výrobky. To ukazuje na nejednotnou tradici ještě v 12 století. To že něco tvrdil rabi Akiva (nebo jiná autorita)neznamená, že jeho názor akceptovaly všechny náboženské autority a všechny komunity. V jeho době existovaly desítky opozičních židovských hnutí a desítky opozičních škol uvnitř jeho směru. Nemluvě o tom, že později mnoho židovských komunit raději než přijetí centrálních náboženských pravidel zvolilo konverzi k islámu.  

Nepovololuje náhodou Jeruzalémský Talmud (na rozdíl od Babylonského Talmudu) jíst a vařit kuře s mléčnými výrobky?!A co třeba rabi Josi ha-Galili?
« Poslední změna: 9. Března 2009, 21:09:16 od petahyah »
יואל טייטלבוים

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #28 kdy: 9. Března 2009, 21:12:06 »
petahya - hezky jste tu odcitoval Tóru, ostatní je poněkud nevědecké. Že jste jedl nějakou baštu, která vám chutnala, ještě neznamená, že to je košer. Znám plno židů v jejichž kuchyních se vaří ledascos, ale nárok na kašrut to nemá. Takže prosím vědecky argumentujte pouze vědecky. Nevysvětlil jste dosud to 10. stol., předpokládám, že to také nevysvětlíte, protože to je blbost.
Jinak k těm perským židům ..... co myslíte je knedlo zelo vepřo tradiční košer české jídlo a jistě se v nějaké česko=židovské domácnosti najde. Ovšem jako argument to kulhá. Jestli vás informaovali rabíni o italských  komunitách, račte citovat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Milk_and_meat
https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Prager
Some Persian Jews eat "chicken" with milk products saying it's not "meat". However, the Ashkenazi say "chicken is meat". Are both situations correct or is ...
www.persianrabbi.com/content/view/100/85/
יואל טייטלבוים

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #29 kdy: 9. Března 2009, 21:59:33 »
Výborně Jossi Hagalili - od jeho smrti se kuře na smetaně už nepovolovalo.
Wiki neni zase až tak moc vědecká a nevím čím argumentuje Denis Prager nenašla jsem při zběžném pohledu nic co by potvrzovalo Vaše teorie. Ti persian rabbis se mi neotevreli. Ale nechapu co Vam tolik vadi na tech pravidlech, ktere jsou tradici overene a konec koncu i lekaři vam potvrdí, že není od věci tohle dodržovat, bez ohledu na naboženstvi. Up to you. A i vaše desate stoleti je dost dlouha doba na to, aby se ta tradice přijala. Již skutečnost že se udržela a rozvijela je docela dobrý důkaz. Nevím co vám vadí, máme tradici, zákony a předpisy ověřené tisiciletími, jsou takové že vydržely po celou diasporu v takové formě, že jsou i dnes aktuální a můžeme je dodržovat. Takže s nimi nakládejte jak je Vám milé a příjemné, ale nezpochybňujte je a nezesměšňujte je, protože tím vlastně zesměšňujete celé generace židů kteří jimi žili, dodržovali je a přes všelijaké nelehké podmínky nám je dokázali předat . Přeji Purim sameach.

eleazar

  • Host
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #30 kdy: 9. Března 2009, 22:01:48 »
Citovat
některé komunity údajně podřezávaly zvířata v oblasti temene (což si nedokážu představit).
Tímto způsobem se na českých a moravských vesnicích klasicky zabíjí husy. A postupuje se takto proto, aby vyteklo co nejméně krve!

Offline Vader

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 626
  • Pohlaví: Mužské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #31 kdy: 9. Března 2009, 22:37:00 »
Původně bylo možné drůbež, stejně jako ryby mýchat s mlékem. Rabíni nakonec v 10 století rozhodli...

mÝchejte si co chcete, ale ryba neni maso ani pro spoustu krestanu, pocitaje v to vsechny katoliky.

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #32 kdy: 9. Března 2009, 22:40:11 »
Citovat
některé komunity údajně podřezávaly zvířata v oblasti temene (což si nedokážu představit).
Tímto způsobem se na českých a moravských vesnicích klasicky zabíjí husy. A postupuje se takto proto, aby vyteklo co nejméně krve!

No já jsem měl na mysli hovězí dobytek, ovce a kozy, ne husy. Při rituální porážce by mělo naopak uniknout co nejvíce krve, a to i v případě husy.
יואל טייטלבוים

Offline menagen

  • Globální Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 115
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #33 kdy: 9. Března 2009, 22:44:28 »
Wiki vědecká či nevědecká, v tom odkazovaném článku to popisuje IMHO docela trefně:

The Talmudic writers had a similar analysis[19], but believed that since domesticated kosher animals (sheep, goats, and cattle) have similar meat to birds and to the non-domestic kosher land-animals, they should prohibit these latter meats too[20], creating a general prohibition against mixing milk & meat from any kosher animal, excepting fish[21].

Číslované odkazy vedou všechny na zmiňovaný traktát Chulin (TB), takže již od talmudických dob je kuře s mlékem a zvěř s mlékem zakázaná derebanan. Pokud se k tomu rabejnu Geršom vrací, neznamená to, že před ním to nebyla závazná halacha.

Raši pokud vím neposkoval halachu, ale pouze vysvětloval/komentoval texty. Krom toho celá debata na kterou se, petahyah, odvoláváte, mi připadá jako debata o tom, jestli je kuře s mlékem zákaz deorajta nebo derabanan, ale zákaz samotný zpochybňován není.

Jeruzalémský talmud je zajímavý dokument, ale halachu podle něj neurčujeme. Určitě ne tam, kde existuje jasné rozhodnutí Babylonského talmudu.

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #34 kdy: 9. Března 2009, 22:45:02 »
Původně bylo možné drůbež, stejně jako ryby mýchat s mlékem. Rabíni nakonec v 10 století rozhodli...

mÝchejte si co chcete, ale ryba neni maso ani pro spoustu krestanu, pocitaje v to vsechny katoliky.

Je to tedy zelenina, ovoce, nebo pečivo?
יואל טייטלבוים

Offline menagen

  • Globální Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 115
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #35 kdy: 9. Března 2009, 22:50:47 »

... Teoreticky je možné lapat živou zvěř do pastí a pak jí rituálně porazit, kdo ale zkoušel zvěř (a to i chovanou ve farmovém chovu) tímto způsobem porazit, potvrdí že je to srovnatelné s corridou  ;D

...
Tak se to taky dělá. Zrovna minulý týden jsem viděl natočenou šchitu bizona - vypadalo to trochu dobrodružně, ale s trochou know-how a patřičným vybavením se to dá zvládnout. Ona šchita hovězího dobytka taky není zrovna procházka růžovým parkem...

Offline menagen

  • Globální Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 115
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #36 kdy: 9. Března 2009, 22:52:53 »
Původně bylo možné drůbež, stejně jako ryby mýchat s mlékem. Rabíni nakonec v 10 století rozhodli...

mÝchejte si co chcete, ale ryba neni maso ani pro spoustu krestanu, pocitaje v to vsechny katoliky.

Je to tedy zelenina, ovoce, nebo pečivo?

Tak jsem si představil, jak na chumru oddělujete ze zavináče trumu, desátek, a pro jistotu i chalu  ;D

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #37 kdy: 9. Března 2009, 23:00:01 »

Číslované odkazy vedou všechny na zmiňovaný traktát Chulin (TB), takže již od talmudických dob je kuře s mlékem a zvěř s mlékem zakázaná derebanan. Pokud se k tomu rabejnu Geršom vrací, neznamená to, že před ním to nebyla závazná halacha.

Raši pokud vím neposkoval halachu, ale pouze vysvětloval/komentoval texty. Krom toho celá debata na kterou se, petahyah, odvoláváte, mi připadá jako debata o tom, jestli je kuře s mlékem zákaz deorajta nebo derabanan, ale zákaz samotný zpochybňován není.

Jeruzalémský talmud je zajímavý dokument, ale halachu podle něj neurčujeme. Určitě ne tam, kde existuje jasné rozhodnutí Babylonského talmudu.

Zdá se, že halacha BT nebyla závazná pro všechny komunity, nebo se snad nikdo neřídil JT?
Zatím všechny předložené důkazy ukazují na to, že toto rabínské nařízení může být teoreticky z doby konce Druhého Chrámu, ne starší a ne závazné pro všechny komunity té doby.
Ale co doba 15-ti století od předání Tóry do začátku našeho letopočtu?
יואל טייטלבוים

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #38 kdy: 9. Března 2009, 23:01:23 »
To je nadmiru zabavne, jak si tu purimove menagenujeme na nervy :) . Ja nevim, proč je to tak těžké pochopit a přijmout. Ale myslím, že by Petahyah měl někoho opravdu chytrého a zkušeného požádat o studijní plán, aby  v tom tak netápal. Pak by mu to všechno přišlo logičtější.
Ovšem s tím slanečkem jste to bezvadně odhadl. Nabízí se ještě otázka co s takovým slanečkem v sedmém roce.  ::)
No ještě jednou CHAG SAMEACH,

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #39 kdy: 9. Března 2009, 23:06:47 »

... Teoreticky je možné lapat živou zvěř do pastí a pak jí rituálně porazit, kdo ale zkoušel zvěř (a to i chovanou ve farmovém chovu) tímto způsobem porazit, potvrdí že je to srovnatelné s corridou  ;D

...
Tak se to taky dělá. Zrovna minulý týden jsem viděl natočenou šchitu bizona - vypadalo to trochu dobrodružně, ale s trochou know-how a patřičným vybavením se to dá zvládnout. Ona šchita hovězího dobytka taky není zrovna procházka růžovým parkem...

Bizon není jelen nebo daněk. Ještě jsem neviděl zvíře, které by vydrželo tak dlouho nehybně ležet ve výběhu jako bizon. Jelen (i chovaný na farmě) se tak snadno nalákat nedá a při jeho porážce jde o život, proto se také střílí, i když je to u farmových chovů protizákoné. Lepší je pokuta, než smrt nebo zmrzačení.  >:(
יואל טייטלבוים

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #40 kdy: 9. Března 2009, 23:11:08 »
To je nadmiru zabavne, jak si tu purimove menagenujeme na nervy :) . Ja nevim, proč je to tak těžké pochopit a přijmout. Ale myslím, že by Petahyah měl někoho opravdu chytrého a zkušeného požádat o studijní plán, aby  v tom tak netápal. Pak by mu to všechno přišlo logičtější.
Ovšem s tím slanečkem jste to bezvadně odhadl. Nabízí se ještě otázka co s takovým slanečkem v sedmém roce.  ::)
No ještě jednou CHAG SAMEACH,
Já už jsem se v mládí nastudoval dost, čím víc mě ti "chytří a moudří" učili, tím více jsem pochyboval. Teď už jsem na studium moc starý a sklerotický.
יואל טייטלבוים

Offline menagen

  • Globální Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 115
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #41 kdy: 9. Března 2009, 23:12:41 »
Ale myslím, že by Petahyah měl někoho opravdu chytrého a zkušeného požádat o studijní plán, aby  v tom tak netápal. Pak by mu to všechno přišlo logičtější.
To bez debaty. Mě by to koneckonců taky neuškodilo. Otázkou zůstává, kde někoho takového sehnat...

Citovat
Ovšem s tím slanečkem jste to bezvadně odhadl. Nabízí se ještě otázka co s takovým slanečkem v sedmém roce.  ::)
To ještě neviděli rybářskou loď s nápisem "OTZAR BEIT DIN"?

Co šmita, ale představte si, jak na budou v rybárně zírat, až budu vyžadovat potvrzení, že jejich slaneček je "jošon" :D
« Poslední změna: 9. Března 2009, 23:14:37 od menagen »

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #42 kdy: 10. Března 2009, 09:11:33 »
Petahya : nesouhlasím s Vámi, že věk je na zábranu a podle Vašeho projevu jistě nejste sklerotický. Směle do toho, učení je právě nejlepší lék proti skleróze vždyť i tohle pošťuchování, které tady provozujeme virtuálně je také dobré pro zdraví.

Menagen: vzhledem k místu, kde menagenujete není nic jednoduššího. A poradit se máte s kým, jen se zeptat.

Elazar

  • Host
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #43 kdy: 12. Března 2009, 07:52:14 »
To je nadmiru zabavne, jak si tu purimove menagenujeme na nervy :) . Ja nevim, proč je to tak těžké pochopit a přijmout. Ale myslím, že by Petahyah měl někoho opravdu chytrého a zkušeného požádat o studijní plán, aby  v tom tak netápal. Pak by mu to všechno přišlo logičtější.
Ovšem s tím slanečkem jste to bezvadně odhadl. Nabízí se ještě otázka co s takovým slanečkem v sedmém roce.  ::)
No ještě jednou CHAG SAMEACH,
Já už jsem se v mládí nastudoval dost, čím víc mě ti "chytří a moudří" učili, tím více jsem pochyboval. Teď už jsem na studium moc starý a sklerotický.

To je zajímavé, jak některé věci si pamatujete mimořádně dobře.  ;D

Offline Vader

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 626
  • Pohlaví: Mužské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #44 kdy: 12. Března 2009, 09:31:42 »
To je zajímavé, jak některé věci si pamatujete mimořádně dobře.  ;D

Pravdu dite. IMHO je Petahyah jen zapskly (neni na mne soudit ho proc, treba ma opravdu duvod), nikoli skleroticky.
Zoom radila dobry lek : ucit se (psano jednou, nikoli 3x  :D )

Offline gvodrazka

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 1 001
  • Pohlaví: Mužské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #45 kdy: 12. Března 2009, 09:40:52 »
 ;)
To Zoom:
Číňané mají pořekadlo: učení za mlada - tesání do skály, učení ke stáru - psaní do písku... ;D


Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #46 kdy: 12. Března 2009, 09:49:14 »
;)
To Zoom:
Číňané mají pořekadlo: učení za mlada - tesání do skály, učení ke stáru - psaní do písku... ;D


To je chytré, proto už se nic "moudrého" nechci učit, v mládí jsem se toho naučil od "moudrých" rabínů dost. Čím víc mě předávali svá "moudra", tím více jsem pochyboval.  ;D  >:D
יואל טייטלבוים

Offline petahyah

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 618
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #47 kdy: 12. Března 2009, 09:52:49 »
To je zajímavé, jak některé věci si pamatujete mimořádně dobře.  ;D

Pravdu dite. IMHO je Petahyah jen zapskly (neni na mne soudit ho proc, treba ma opravdu duvod), nikoli skleroticky.
Zoom radila dobry lek : ucit se (psano jednou, nikoli 3x  :D )

Nesouhlas nemusí být zapšklost.
יואל טייטלבוים

Offline Vader

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 626
  • Pohlaví: Mužské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #48 kdy: 12. Března 2009, 09:55:40 »
...proto už se nic "moudrého" nechci učit, v mládí jsem se toho naučil od "moudrých" rabínů dost. Čím víc mě předávali svá "moudra", tím více jsem pochyboval.  ;D  >:D

Takze nikoli skleroza, ale neochota se ucit. Nezapominejte Petahyahu, ze ucit se lze i veci cloveku nelibe. A pochybovani by byla jen a jen vase vec, pokud byste veci nekomolil  8)

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: mleko ne-mleko a maso
« Odpověď #49 kdy: 13. Března 2009, 13:51:33 »
gvodrazka: a voni si myslej že když to platí na Číňany, že to nutně musí platit na nás.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15