Autor Téma: Pejzy  (Přečteno 15333 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Luciana

  • Host
Pejzy
« kdy: 19. Prosince 2007, 17:34:36 »
Jak vznikla tradice nošení pejzů? A proč je někteří nosí a někteří ne? A stejný dotaz k jarmulce.

Elazar

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #1 kdy: 19. Prosince 2007, 18:35:15 »
Pejzy: Leviticus 19:27 Nebudete si přistřihovat na hlavě vlasy dokola, nezohavíš si okraj plnovousu.
(vztahuje se to pouze na kněze, takže to je důvod,proč to někteří židé nepraktikují a jiní ano, řka, že jsou "nástupci kněží až dokud nebude postaven Chrám" atd.)
Jarmulka: Tradice.

Luciana

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #2 kdy: 19. Prosince 2007, 18:39:01 »
A jaké postavení má žena v judaismu v náboženském životě? Může zastávat nějaké funkce?

Elazar

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #3 kdy: 19. Prosince 2007, 18:45:55 »
V ortodoxním jak kdy, v neortodoxním ano, záleží na tom co za funkce.
Obecně - řídit auto například smí, stejně jako volit do parlamentu a žádat o rozvod (to můžou dokonce už od 10. století).

Luciana

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #4 kdy: 19. Prosince 2007, 18:58:50 »
Já měla na mysli třeba zastávání funkcí jako má rabín. V náboženském životě.

eleazar

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #5 kdy: 19. Prosince 2007, 19:29:47 »
Elazare,
wajikra 19:27 Nebudete si přistřihovat na hlavě vlasy dokola, nezohavíš si okraj plnovousu. přece platí pro všechny Izraelce. Proč by jinak prorok Jirmijáhů kritizoval Izraele, že si vyholují skráně.
« Poslední změna: 20. Prosince 2007, 10:54:58 od eleazar »

Elazar

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #6 kdy: 19. Prosince 2007, 22:19:15 »
Protože to byl chukat ha-gojim.

Yuri

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #7 kdy: 20. Prosince 2007, 10:06:49 »
A kolik z vás nosí pejzy? (pokud nechcete odpovídat, neodpovídejteú

eleazar

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #8 kdy: 20. Prosince 2007, 11:06:51 »
Já nosím jenom kotlety, to rozhodně nevypadá dokola  8)

kohenim a vlasy:
jezekiel 44,20: Kněží si nevyholí hlavu ani nenechají vlát vlasy, ale řádně si vlasy přistřihnou.
wajikra 21,10: Kněz, přední mezi svými bratry, na jehož hlavu byl vylit olej pomazání a který byl uveden v úřad, aby oblékal kněžské roucho, nebude mít vlasy na hlavě neupravené a neroztrhne své roucho.

wajikra 19,1-2: Hospodin promluvil k Mojžíšovi: "Mluv k celé pospolitosti Izraelců a řekni jim: Buďte svatí, neboť já Hospodin, váš Bůh, jsem svatý.

tj. Móšé, když mluví o tom, že si nemáme stříhat vlasy dokola, tak mluví k celé pospolitosti jisraele. Dalo by se ještě namítat, že podle wajikra 19,23 je toto platné až po obsazení erec jisrael, což se ale už stalo.

Elazar

  • Host
Re: Pejzy
« Odpověď #9 kdy: 22. Prosince 2007, 20:18:16 »
Leviticus 21:1 Hospodin řekl Mojžíšovi: "Mluv ke kněžím, Áronovcům, a řekni jim: Žádný kněz se neposkvrní při někom mrtvém ze svého lidu
2 s výjimkou svého nejbližšího příbuzného: matky, otce, syna, dcery, bratra
3 a svobodné sestry; byla mu blízká, protože se neprovdala; při ní se smí poskvrnit.
4 Neposkvrní se ve svém lidu ani jako manžel, aby nebyl znesvěcen.
5 Kněží si nebudou vyholovat na hlavě lysinu ani zastřihovat okraj svého vousu ani své tělo zjizvovat.
6 Mají být svatí pro svého Boha; neznesvětí jeho jméno, neboť přinášejí ohnivé oběti Hospodinovy, chléb svého Boha. Proto budou svatí.

7 Nevezmou si za ženu nevěstku nebo zneuctěnou ženu, ani se neožení se ženou zapuzenou od muže, neboť kněz je svatý pro svého Boha.
8 Měj ho tedy za svatého, neboť přináší na oltář chléb tvého Boha. Bude pro tebe svatý, protože svatý jsem já Hospodin; já vás posvěcuji.

Otázka je zde ta, jak si vykládat svatost - v tomto verši se hovoří pouze o kohenech (a proto je někteří charedim neneosí), v jiném již o celém Izraeli, aby byl svatý (a proto je někteří nosí).

Kultur-religio-historik by to vysvětlil tak, že dlouhé vlasy jsou semitský zvyk (viz asyrské reliéfy), zatímco vyholování hlavy a vousů egyptský (a tudíž špatný) zvyk.

Offline fanuel

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 263
  • Zdravím
Re: Pejzy
« Odpověď #10 kdy: 23. Prosince 2007, 11:59:04 »
Zdravím co se týče svatosti tak nejsvatější z pohledu svatosti je (B), to jeho sláva je mu zde na zemi upírána ale jen do určitého času.
 Káždý Žid na světě má historickou povinost pomáhat a činit milosrdenství k svým Židům.To že je Izrael doma nejednotný si vybere své ovoce,ale nic není ztraceno je jen nutné   se opřít o hlavu úhelní a tou je  Sláva (B) Živého je branou spravedlnosti v hlavu úhelní. Stanek (Fanuel)

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15