Já se zcela ztotožňuji (a to ne z dogmatických důvodů, ale prostě proto, že jsem argumentací přesvědčen) s podmínkami, jak je vymezil Tomáš Akvinský:
válka
(1) musí být vyhlášena oprávněnou autoritou,
(2) musí být vedena ze správného důvodu či pro správnou věc (jako jsou sebeobrana, ochrana nevinných),
(3) musí být vedena se správným záměrem,
(4) musí být vedena jako poslední prostředek po použití všech ostatních nenásilných prostředků,
(5) musí být vedena s nadějí na úspěch,
(6) musí být vedena proporcionálně (tj. její náklady a škody, jež způsobí, nesmí být větším zlem, než je zlo, jemuž chce bránit)
(7) musí být vedena správnými prostředky (tj. zbraněmi a taktikou, jež rozlišují mezi vojáky a civilisty a jež nejsou nepřiměřeně kruté).
Jinak se mi velmi líbí už léta úvaha "O pacifismu a nukleárních zbraních" - zde od str. 28
https://www.distance.cz/Format%20Adobe/Distance,%20cislo%202,%20rocnik%201%20(1998).pdfTeď jsem ještě chvilku hledal a podmínky dle katolického katechismu, které samozřejmě z Tomáše vycházejí, jsou také rozumné:
https://www.obcinst.cz/cs/Katolicka-cirkev-o-miru-a-valce-c726/Lze tedy shrnout, že katolická nauka válku zcela neodmítá, ale požaduje:
"Přísně se musí zvážit striktní podmínky, které ospravdlňují obranu vojenskou mocí. Takové rozhodnutí je pro svou závažnost podrobeno přísným podmínkám mravní oprávněnosti. Je třeba:
- aby škoda způsobená národu nebo společenství národů útočníkem byla trvalá, těžká a jistá;
- aby se všechny jiné prostředky, jak tomu zabránit, ukázaly neproveditelné nebo neúčinné;
- aby byly odůvodněné vyhlídky na úspěch;
- aby použití zbraní nevyvolalo mnohem těžší zla a zmatky než zlo, které je
třeba odstranit. ..." (Katechismus čl. 2309)