Scoolie má samozřejmě pravdu, všichni to vidíme (nebo alespoň doufám) - je to vzkaz obyvatel Švajcu muslimům: Nechceme vás tady. Nejste tu vítáni. Kvůli tomu to referendum bylo vyvoláno. Stavbu mešit (bez minaretů) to zatím stejně fakticky nemůže zastavit. Je tak mě přišlo namysl, jestli to tenkrát nebyli ti Švýcaři, co začali používat onu taktiku s razítkem J v pase, aby z přistěhovalců odfiltrovali Židy...
Ale jsem zvědav, kdo, pokud tento výsledek bude přijat, zabrání tomu, aby se v nějaké zemi pak neodhlasovalo referendum proti šchitě, proti výstavbám synagog, proti výstavbám katolických kostelů, proti výstavbám protestantských kostelů... Vytváří to určitý precedens, ze kterého se nevím proč tak nějak neraduju.
Křesťané zakazovali židům stavět velké a výstavné synagogy už od starověku. Před nějakými sto lety zakázala takhle radnice v Plzni jednomu spolku výstavbu věží na jejich modlitebně, protože by mohly být větší, než kostel.. Tak je museli snížit. To je doba, která není tak vzdálená a muslimové tu tenkrát nebyli vůbec.
To je právě ten háček. Přesná trefa. Řeknu-li to úplně na rovinu: Zákaz minaretů mě osobně vůbec nevadí. Ale..pokud lze nějakým "hlasem lidu" zakázat minarety, co bude příště? Synagogy? Anebo kostely?
Základní otázka zní, jestli chceme liberální demokracii (se vším, čím nás pravidelně štve) anebo demokracii autoritativnější (ovšem s rizikem, že těmi, kdo určují, co je a co není správné, nemusí být zrovna "my", ale ti "druzí")...
Mimochodem, je komparativní studií potvrzená skutečnost, že menšiny prakticky vždy podporují levici (liberály), zatímco většina více pravici (konzervativce). Výborným příkladem jsou evropské katolické politické strany, které v zemích, kde jsou katolíci drtivou většinou, jsou pravicově konzervativní, zatímco v zemích, kde jsou katolíci menšinoví jsou spíše levicové... A položíme-li si otázku proč, pak odpověď je jednoduchá - tam, kde jsou menšina, je v jejich zájmu hájit liberální pojetí státu a práva menšin, tak, kde jsou většinou, tenhle zájem není. A pointa? To, kdo je a kdo není většinou se v průběhu času mění... Takže je-li obava z muslimů, pak není zrovna moudré jim tu "předpřipravit" autoritativní stát...
Křesťanství a židovství samozřejmě jedno náboženství nejsou. Je jasné, že křesťanství vyrostlo z židovských kořenů, ale pak se (nejpozději Pavlovou interpretací) oddělilo a dnes je ta podstata prostě jiná. Jistě, křesťanství bere za svůj "Starý zákon", jenže i jeho výklad je prováděn ve světle Nového zákona. A naopak židovský současný výklad - týchž textů - je někdy prostě nekompatibilní se standardním křesťanským výkladem, který často je doslovný a (samozřejmě) nebere v úvahu midraše, které někdy gramatický význam textu značně mění...
To, že židovství a křesťanství mají k sobě blízko je navíc názor jen části křesťanů (většina protestantů, zejména evangelikálové, jistá část katolíků). Substituční pohled pravoslavných, většiny katolíků a části protestantů říká něco úplně jiného... Ta blízkost je navíc často vnímána spíše tak, že islám je naprosto mimo (přičemž tento názor má z křesťanského pohledu racionální jádro), takže pak prostě ti "zbývající dva" z velké trojky jsou si "blíže"...